Firmy se dnes předhánějí v tom, jak zaujmout zákazníky, zejména mladší generaci. Mladí žijí v globálním prostředí, prakticky on-line a pro jejich život jsou extrémně důležité sociální sítě.
A už se nechtějí schovávat ve stádu, ale rádi by nechali vyniknout svoji individualitu. Odmítají tak vlastnit to, co už mají všichni ostatní. Jak na tento trend reagují marketéři? Do popředí se dostává takzvaná customizace neboli přizpůsobení produktů individuálním potřebám zákazníka.
V rámci customizace je mým oblíbeným odvětvím obuvní průmysl. Už před mnoha lety přišla společnost Nike s konceptem NikeiD, kde si mohl každý uživatel vytvořit obuv podle svých představ, při výběru určitého modelu si tedy modifikoval barvy různých prvků na botě přesně tak, jak se mu líbilo. S obdobným konceptem přišla tuzemská obuvnická společnost Moleda, aby na tomto principu vzkřísila kdysi velmi oblíbenou českou obuv Prestige.
Customizace ale proniká do mnoha dalších oborů. Jedním z těch, kde je hodně vidět, jsou nápoje a pokrmy. Například český McDonald’s spojil své síly s nejznámějším českým youtuberem Jirkou Králem. Výsledkem byl originální burger Jirky Krále, vytvořený na základě jeho individuálních požadavků.
Letos mě také zaujala valentýnská kampaň s alkoholem Metaxa. Jejím hlavním motivem byla možnost darovat Metaxu s originální etiketou a s osobním věnováním. Fungovalo to na následujícím jednoduchém principu: na web měl zákazník nahrát fotku, připsat k ní vlastní text a originální dárek byl na světě.
Podle mého názoru není customizace pro firmy až tak zajímavá z ekonomického hlediska, tvorba různých produktů není levná. Marketingový potenciál je však u kustomizovaných výrobků obrovský. Každý se totiž rád pochlubí něčím, co je naprosto unikátní. Zadavatelé se proto předhánějí v kreativních řešeních, která zákazníci následně prezentují na svých sociálních profilech, a mnohdy tak vznikají velmi povedené kampaně.
Aleš Durďák, marketingový specialista, iCard.cz