Příjezd kurýra je často jediný okamžik, kdy zákazník přijde do „fyzického“ kontaktu s e-shopem. Na sociálních sítích přitom koluje řada příběhů o neochotných doručovatelích nebo videa, jak pošťák hází zásilku zákazníkovi přes plot. Některé e-shopy si uvědomily, že se vyplatí si tento bod mezi nimi a zákazníky ohlídat napřímo. Naprostá většina on-line obchodů si sice stále najímá externí balíkové přepravce, ale počty těch, které si pořizují vlastní rozvážková auta, stoupají. Důvodem je právě zejména marketing a snaha vylepšit zákaznické služby a tvář obchodníka.
Vlastní auta se ale nejprve musí vyplatit logisticky. E-shopy proto začínají s vlastním rozvozem většinou v Praze, kde je největší kupní síla. Jedním z nich je on-line lékárna Pilulka.cz, za kterou stojí internetový podnikatel Martin Kasa.
„Po stránce marketingu to vypadá mnohem lépe, pokud vám produkty přiveze řidič oblečený v dresu Pilulka než řidič PPL. Navíc v roce 2017 lidé ocení především rychlost, ale i možnost vynesení zásilky až do bytu a další servis, který jsme schopni poskytnout díky vlastní dopravě,“ vysvětluje Michal Hanáček, ředitel společnosti Pilulka Distribuce.
Super, rozšiřujeme
Tyto důvody vedly k založení vlastní flotilky i e-shop Spokojený pes: „Hlavním důvodem pro vlastní dopravu pod značkou Rychlý pes byla snaha zvýšit kvalitu služby doručení a moci ovlivnit podobu celé cesty zákazníka,“ vysvětluje ředitelka Soňa Fialková.
Spokojený pes má v současnosti dvě vlastní auta a dva řidiče na plný úvazek a uvažuje, že do konce roku navýší počet vozů a rozšíří vlastní rozvoz za hranice Prahy. „Od začátku spuštění Rychlého psa monitorujeme na denní bázi spokojenost zákazníků, úspěšnost doručení, časy doručení a samozřejmě každý měsíc vyhodnocujeme průměrné náklady na zásilku. Realizovali jsme i akci, kdy celý den zásilky rozvážel přímo management Spokojeného psa, abychom i v reálu viděli, jak celý proces probíhá. Zatím vše nasvědčuje tomu, že tento směr je správný, a chceme v něm pokračovat,“ tvrdí Fialková. E-shopy také často nabízejí v rámci vlastního rozvozu další služby, jako je vynesení zboží do patra nebo jeho instalace. Právě pro dovoz větších spotřebičů si i Datart pořídil vlastní distribuční auta. Podle tiskové mluvčí firmy Ivy Pavlouskové chce zákazníkům garantovat kvalitu jak samotné dopravy, tak i doprovodných služeb.
Autor je šéfredaktorem časopisu Logistika.
Obchod Pilulka.cz tvrdí, že díky vlastní dopravě může nabídnout lepší služby.
Foto: Pilulka.cz