Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Do školního marketingu schováte i nábytek

Konec srpna nevyhnutelně znamená konec prázdnin, ale zároveň vrchol první fáze nákupu zboží pro školáky. Prodeje zboží určeného školákům teď dosahují až desetinásobku oproti jiným měsícům roku. Jde hlavně o aktovky, penály, pravítka, pastelky nebo tužky.

Marketing pod hlavičkou „zpátky do škol“ rok od roku sílí. Obchodníkům už v tomto duchu nestačí nabízet jen produkty nutné ke školní výuce. Představu potřeb pro školáky nafukují o volně související sortiment zahrnující vybavení pokojů, dětské oblečení nebo elektroniku.

Prodeje školních potřeb narůstají už od července. Vrchol představuje polovina srpna až polovina září. „Celkem se od poloviny července do poloviny září prodá více než 30 procent ročního objemu typického zboží pro školáky, jako jsou psací potřeby, pravítka, penály nebo školní tašky. Jde tak o nejvyšší sezonu pro tyto kategorie,“ přibližuje Vlastimil Jakimič, ředitel výzkumu společnosti Dunnhumby, která spravuje věrnostní systém Teska.

Reklama
Know

Zpět do školy se slevou až 70 procent

Podle Hany Prekop Dvorské z marketingu společnosti Topgal, se s reklamou „back to school“ koncem srpna člověk potká snad všude, včetně benzinek nebo hobbymarketů. „Prázdniny jsou bezpochyby naším hlavním obdobím, není to ale tak, že se vše koncentruje do posledních čtrnácti dní prázdnin,“ říká Prekop Dvorská. V této firmě, která vyrábí batohy a aktovky, se na školní sezonu připravují už od jara s naskladněním nových kolekcí.

Všechny prodejní sezony tradičně provázejí slevy. Stejně je tomu i s návratem do škol. „Cena základní modelové výbavy pro prvňáčka pořízené výběrem z letáků je 1592 korun, a to při slevě 48 procent. Loni tato cena činila 1875 korun. Průměrná sleva produktů z nabídky školních potřeb je 31 procent,“ vypočítává Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční, která sleduje letáky obchodních řetězců na českém trhu. Nejčastější sleva na školní potřeby je v tomto období 20 procent. Na konci srpna se obchodně prolínají speciální nabídky školních potřeb s výprodeji ostatního zboží. Například síť Euronics podle své mluvčí Lenky Mastešové zlevňuje produkty ve všech kategoriích. „Slevy šplhají až k 70 procentům z původní ceny.“

Údaje o tom, kolik za své potomky rodiče průměrně utratí, se různí. Záleží třeba na věku dítěte. Martin Doležal, mluvčí společnosti Koh-i-noor, odhaduje tuto částku na dva tisíce. Kromě brašny a penálu se do této sumy započítávají psací a výtvarné potřeby, tedy tužky, pera, pastelky, voskovky, vodovky, tempery, štětce, modelovací hmota, kružítka, sešity a obaly na ně, pryže a pravítka.

Trendem posledních let je prý nákup kvalitnějších a dražších školních a výtvarných pomůcek. „Předpokládáme, že se jedná o odklon zákazníků od neznačkových produktů, protože za posledních pět let zaznamenáváme každoročně navýšení našich prodejů na domácím trhu o deset a více procent,“ míní Doležal. V řetězci Kaufland pak představuje průměrná útrata za školní potřeby bez aktovky zhruba 800 korun.

S výběrem pomohou asistenti

Kromě slev pracují někteří prodejci i s edukačními kampaněmi. Supermarkety Albert ve spolupráci s grafomotoričkou Martinou Simonidesovou propagují potřeby pro zdravé psaní. „Zákazníci u nás najdou sortiment ergonomických tužek a per, včetně těch speciálně upravených pro leváky,“ přibližuje Barbora Vanko, manažerka komunikace společnosti Ahold Czech Republic.

Na speciálních webových stránkách zájemci načerpají tipy na správné sezení a psaní, prohlédnou si tematické fotky a videa nebo si pro děti stáhnou různá cvičení. V první zářijové dny budou ve vybraných hypermarketech Albert při nákupech školních potřeb radit asistenti.

Rodiče dbají na kvalitu

Rodiče při výběru školní výbavy dbají především na funkčnost a bezpečnost. „Vnímáme to nejvíce u školních aktovek a batohů, ale postupně se to projevuje také například u psacích potřeb,“ říká Vanko. To potvrzuje i Vlastimil Jakimič: „V kurzu jsou určitě stále psací potřeby zlepšující nácvik psaní a kreslení – ergonomická pera, trojhranné tužky a pastelky. Rodiče podle našich výzkumů prioritizují u školních potřeb funkčnost a zdravotní hledisko.“

Skoro všichni by se uskromnili

Snaha rodičů dopřát dětem to nejlepší se odráží i v letákové komunikaci. V ní se objevují různá doporučení pro školáky a jejich rodiče. „Přidaná hodnota letáku je tak vyšší a roste tím i šance, že zákazník bude letáku věnovat více času,“ vysvětluje Petr Sikora. Stejně jako v kategorii potravin prý i zde hraje stále důležitější roli kvalita. A tu se snaží obchodníci vyzdvihnout. „Mezi nejprodávanější produkty patří sešity a bloky značky Papelote, ale i vychytávky, jako je nepromokavý zápisník od značky Luckies,“ přibližuje třeba Simona Harvišová, produktová manažerka e-shopu Vemzu.cz.

K tomu, že Češi přistupují ke vzdělání svých dětí zodpovědně, dospěl i nově zveřejněný průzkum agentury Nielsen Admosphere pro úvěrovou společnost Profi Credit. V průzkumu projevilo ochotu se uskromnit ve prospěch výdajů na vzdělání svých dětí celých 97 procent respondentů. Šest z deseti oslovených se už při plánování dovolených zamýšlí nad tím, jestli jim výdaje na prázdniny nebudou chybět při nákupu školních potřeb.

Letošní nabídka zboží, které je více či méně spojeno s návratem dětí do škol, jen v řetězci Globus přesahuje 2600 položek, což je o 17 procent více než vloni. Kromě klasických aktovek, penálů a pastelek jde také o nábytek pro školáky, kalkulačky s různými funkcemi, dětské hodinky a budíky, aby žáci nezaspali. „Zvýšený zájem je o tablety, které se stávají běžným doplňkem pro čím dál více především středoškoláků,“ potvrzuje Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace Globusu.

Trh se umí vypořádat i s omezením školních řádů. „Ve školách mnohdy nebývají povolené telefony, zájem tak zaznamenáváme i o chytré dětské hodinky, které jednak umožní dítě monitorovat a jednak se s ním telefonicky spojit,“ uzavírá Patricie Šedivá, mluvčí Alza.cz.

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu