Když hledáme malíře, autoservis nebo paní na úklid, jsme zvyklí na veřejný ceník na webu. Jistě, dohledáváme si i reference, chceme vidět ukázky práce, ale ve výsledku chceme znát orientační ceník. Zkuste si ale projít internetové prezentace většiny českých (nejen) digitálních agentur, veřejné ceníky najdete jen sporadicky.
Když jsme zakládali naši agenturu Kofein, chtěli jsme být trochu jiní. Známe své hodinové provozní náklady, většinu nabídek pro naše klienty stavíme na rozsahu práce, tedy hodin, které jim věnujeme. Máme hodinovou tržní sazbu, ze které všechny nabídky naceňujeme. Nedáváme slevy. Chceme stejná pravidla pro všechny klienty.
Naprostá většina českých agentur svou hodinovou sazbu zná a pracuje s ní. Je ale dobrý nápad vystavit ji veřejně?
Upřímně – nedělali jsme si předem žádné analýzy, průzkumy ani A/B testy. Rozhodli jsme se čistě pocitově: „Chceme veřejný ceník.“
Dalo nám to mnoho: ozývají se nám klienti, kteří přesně vědí, do čeho jdou. Řada klientů vysloveně ocenila zveřejnění cen a díky tomu se s námi spojila. Odfiltrovali jsme malé klienty, kteří by si nás pravděpodobně nemohli dovolit, a šetříme jejich i svůj čas. Odlišuje nás to od konkurence. Profilujeme se jako maximálně transparentní partner.
Ale také nám to něco vzalo. Kvůli modelovým příkladům v ceníku, kde naznačujeme, kolik hodin práce může jaký klient – například malý nebo velký e-shop – rámcově při spolupráci očekávat, pravděpodobně odradíme klienty, kterým bychom dokázali připravit levnější řešení. Oni se však našli v ceníku, spočítali si cenu a odešli.
A také nám naše konkurence zcela veřejně vidí do karet. Je možné, že odradíme klienta cenou dřív, než ho přesvědčíme o našich kvalitách. Nedostaneme prostě šanci klienta nadchnout.
Litujeme toho, že jsme naše ceny zveřejnili? Ne. Přišli jsme kvůli tomu o potenciální klienty? Bezesporu ano. Získali jsme díky tomu klienty? Rozhodně ano.
Veřejný ceník agenturních odměn není zlo ani přísné tajemství.
Robert Štípek, zakladatel agentury Kofein