Mezi stovkou různých v Česku působících společností se při hodnocení zákaznické zkušenosti umístily na prvních třech místech banky. Vyplývá to z nedávno zveřejněné studie společnosti KPMG. Podle ní nejlépe řídí zákaznickou zkušenost svých klientů Air Bank, následovaná Equa bank a Fio bankou.
Průzkum probíhal v první čtvrtině roku 2017 na pětitisícovém vzorku populace. Je vcelku překvapující, že na prvních třech místech se umístily zrovna banky. „Zdá se, že jde o banky, které postavily svůj marketing i zákaznickou zkušenost na tom, že se odlišují a chtějí vyvolávat pozitivní emoce,“ vysvětluje si výsledky Tomáš Potměšil, manažer z KPMG Česká republika.
Pro doložení nezávislosti průzkumu dodává: „Studie využívá metodu šesti pilířů. Stejně jako v jiných zemích, kde ji KPMG provádí, tedy v USA, Velké Británii a Austrálii, zajišťuje průzkum renomovaná agentura.“
Přes půl miliardy do reklamy
„Banka byla založena v podnikatelském duchu a staví na pochopení očekávání klientů a přehlednosti produktů a služeb,“ hodnotí přístup Air Bank ke klientům výsledná studie KPMG. „Zákazníci se mohou těšit ze vstřícnosti a proaktivity jednání zaměstnanců, a to i přes víkend,“ píše se naproti tomu o Equa bank. A Fio banku studie hodnotí: „Oproti konkurenci se vyznačuje zejména tím, že je ryze českou bankou s výhradně českými vlastníky a silnou tradicí.“
K pozitivní imagi těchto bank určitě přispěly i jejich reklamní aktivity. Všechny tři banky za první pololetí tohoto roku investovaly do reklamy v ceníkových cenách dohromady zhruba 534 milionů korun. Nejvíc peněz podle monitoringu do reklamy vydala Air Bank, a to více než 267 milionů korun. Equa bank investovala přes 135 milionů a Fio banka více než 131 milionů. Oproti stejnému období loňského roku Air Bank navýšila reklamní výdaje téměř o 90 procent. Všechny uvedené sumy vyplývají z dat společnosti Nielsen Admosphere. Air Bank byla navíc v první polovině tohoto roku největším inzerentem v celém segmentu bankovnictví.
Fio banka letos navýšila své pololetní reklamní investice oproti loňsku mírněji, o necelých 13 procent. „Spontánní povědomí o reklamě je zde ale i tak vysoké. Kampaně Fio banky jsou z tohoto pohledu letos mezi třemi nejlepšími v odvětví. Stejně tak z pohledu líbivosti spotů,“ hodnotí Tomáš Hynčica, ředitel obchodu a výzkumu společnosti Nielsen Admosphere. „U Equa bank evidujeme v monitoringu prozatímní meziroční propad hrubých výdajů o 51 procent. Líbivost kampaně je stále nadprůměrná.“
Spoty oceněných bank lidi stále baví
Air Bank aktuálně v televizi běží dva spoty. Jako obvykle s dvojicí bankéřů, jedním zlým a druhým hodným, které představují osvědčení herci Tomáš Jeřábek a Tomáš Měcháček. První spot diváky informuje o úročeném běžném účtu, druhý nabízí půjčky s nižším úrokem. „Když jsme kampaň před více než pěti lety spouštěli, ani jsme si nepomysleli, že by lidi mohla bavit tak dlouho,“ říká Tomáš Brych, šéf marketingové komunikace Air Bank, která dlouhodobě spolupracuje s agenturou Ogilvy & Mather.
„Reklamní finance směrujeme hlavně do televize. Druhý nejdůležitější je on-line,“ přibližuje Henrieta Arslanová, ředitelka marketingu Equa bank. Motivem spotů, ve kterých vystupuje herec Roman Vojtek, jsou pohádky. Kreativu vymyslela Proboston Creative. „Letos investujeme převážně do TV Nova, která má v naší cílové skupině vyšší sledovanost,“ dodává za Equa bank vedoucí PR Markéta Dvořáčková.
Televizní tváří Fio banky je herec a moderátor Jakub Kohák. „Teď jsme natočili dva nové spoty, které se objeví v půlce srpna,“ zmiňuje marketingový ředitel Jan Bláha. Od podzimu se kampaň objeví na Slovensku. Místo Jakuba Koháka v ní vystoupí Daniel Dangl, ale pojata bude stejně. „Jakub i Dan nejsou úplně normální, to nemyslím pejorativně, jen že vyčnívají z davu. Chceme, aby taková byla i naše reklama,“ vysvětluje Jan Bláha.
Tváří Fio banky je populární herec, režisér a moderátor Jakub Kohák. Na dva nové spoty s ním a jeho kozou se TV diváci mohou těšit od poloviny srpna.
Foto: Fio Banka