Také váš šéf s oblibou říká, že „kreativitě se meze nekladou“? Máte za úkol tvořit pro váš firemní blog, naplnit newsletter skvělým obsahem nebo udělat vaše firemní facebookové stránky zákaznicky atraktivní? Kreativita ale meze má. V první řadě by měli kreativci umět chodit v autorských právech. A to nejen těch svých.
Fotky, články, videa, mapy, grafiky – jinými slovy vše, co by mohlo posloužit jako obsah pro váš blog nebo firemní timeline na Facebooku, je velmi pravděpodobně autorským dílem někoho jiného. Nechcete-li řešit nudné právní úvahy o tom, kudy přesně vede hranice mezi autorským dílem a dílem bez právní ochrany, doporučuji přistoupit ke všem uvedeným tvorbám jako k dílům autorským. Z 99 procent totiž budete mít pravdu. A dílo si pak můžete pro firemní účely půjčit jen se souhlasem nebo licencí od jeho autora. Autorská práva mají dnes stále pozoruhodně vysokou ochranu. Nejjistějším řešením je tak opravdu pouze vlastní tvorba.
Dochází-li vám inspirace, zapracujte si cizí článek nebo video, ale pouze se svolením autora. Pokud je autor neznámý, rozhodně vás to nezbavuje povinnosti opatřit si jeho souhlas – mí klienti bývají překvapeni, jak rychle se „autor neznámý“ objeví, když jde o inkasování odměny za neoprávněné užití jeho díla.
Pozor si dejte i v případě „koupě“ fotek u fotobanky. Pokud nemá dostatečně ošetřena práva s autorem snímku a vy fotku použijete, autor se bude domáhat odškodnění na vás. Porušení povinností fotobanky autora většinou nezajímá.
Pokud se vám do vlastního článku hodí jen určitá ukázka videa, citace z novin nebo část písně, zákon vás šetří a říká: Použijte jen nutnou, tady malou část, uveďte autora, jak se dílo jmenuje a kde jste ho vzali. Ušetříte si tak starosti se sháněním souhlasů a licencí.
Díla na sítích nestahujte
Jedním z nejčastějších omylů, které svému okolí vyvracím, je ten o volném užití všeho, co se mihne na Facebooku. Vložení videa nebo fotky na Facebook nic nemění na skutečnosti, že je to pouze autor, kdo vám s užitím tohoto videa nebo fotky pro vaše marketingové účely může dát souhlas. Fotku si nestahujte, nekopírujte a ani neupravujte. Zachovejte klid a napište autorovi fotky, zda si ji můžete půjčit do kampaně.
Autorka je advokátkou ve společnosti e-Legal.
Takhle to má být. Magazín Muži v Česku použil fotogalerii se svolením autora.