I světoznámý režisér reklamních spotů Ivan Zachariáš musí o zakázky globálních značek tvrdě soutěžit. Jedna ale přichází každoročně: černobílá hraná znělka Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech představující v nadsázce jeho slavné hosty. Letos oslavila herce Josefa Somra a diváci si ji pochvalovali, ostatně jako celý festival, který byl ve svém 52. ročníku stále přitažlivý jak pro fanoušky a profesionály, tak pro partnery.
Hvězda reklam autorem znělky
Zachariáš, který letos vytvořil reklamní spoty pro National Geographic nebo on-line daňové přiznání TurboTax, chtěl do znělky obsadit Willema Dafoa nebo Jeana Rena. To se nepodařilo, a tak byl osloven Josef Somr, v Karlových Varech oceněný před pěti lety. Režisér založil vtip na nedoslýchavosti herce, který prezidenta festivalu Jiřího Bartošku, nabízejícího mu po telefonu cenu za herecký výkon, považuje za šmejda udávajícího hrnce.
„Spot jsme natočili za jediný den v Mělníce a v Praze. Docela na poslední chvíli, jen jedenáct dní před festivalem,“ vzpomíná Zachariáš. „Při natáčení byl pan Somr veselý, v bezvadné náladě. Ale říkal mi, že je to naposled, co se nechal na natáčení umluvit.“
Nečekaná reklama na pivo
Spolu s herečkou Umou Thurmanovou byl největší hvězdou festivalu hrdina akčních filmů Jeremy Renner. MAM se ho zeptal na jeho zkušenosti s natáčením reklam. „Nijak je nevyhledávám, ale pokud mám produkt rád a jeho filozofie je mi blízká, rád se s ním spojím,“ odpověděl herec. V případě koňaku Rémy Martin se stal i jeho brand ambasadorem.
„Na tuhle nabídku nešlo nekývnout. To, co minutový spot na Rémy Martin Cognac oslavuje, je mnohem víc než jen lahodný nápoj. Jde o můj životní styl. Když jsem pak při natáčení pobýval v kraji Cognac a seznámil se s výrobou, rozhodl jsem se s produktem spojit jméno,“ dodal.
Herci ale chutnalo i partnerské pivo Lobkowicz. Byl to od dob Miloše Formana první filmař, který si na tiskovce otevřel lahev piva, nalil si, napil se a pochválil: „Skvělé pivo!“
Točíme pivo, natáčíme filmy
Tímto sloganem Pivovary Lobkowicz uvedly nový koncept svého partnerství. Jan Chramosta, který v oblasti televizní reklamy spolupracuje s produkcí Soft Pillow, se zavázal natočit během 24 hodin každý den zhruba pětiminutový film, kde má hlavní roli vždy jiné pivo z portfolia pivovarů.
Premiéra se konala večer v pivním stanu naproti hotelu Thermal. Koncept navrhla agentura WMC Grey. Podle sládka Bořivoje Bartoňka bylo cílem aktivně propojit účastníky festivalu a komunikovat s nimi.
Silniční zákon ovlivnil zakázky
Asociace producentů v audiovizi na festivalu pravidelně bilancuje uplynulý rok. Po šesti letech výrazného růstu se loni stabilizoval. Ale v oblasti reklamy se obraty českých produkcí snížily o osm procent na 2,2 miliardy korun. Podle asociace je za tím i novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. To snížilo flexibilitu vůči zahraničním partnerům, a produkce tak přišly asi o pětinu zakázek.
Tvůrci reklam na prvním podání
European Film Promotion a Nespresso představily na festivalu deset nových filmařů, které stojí za to sledovat. Byli mezi nimi i dva mladíci, kteří se kromě filmů věnují i reklamě. Michal Blaško ještě nedokončil filmovou školu, ale už točí TV seriály i spoty. Před měsícem dokončil reklamu pro Allianz, na které pracoval i jeho kameraman. Oslovila ho produkce Fantomas, která se s klientem dohodla, že dá šanci mladým filmařům. Na festivalu měl film o migrantech Atlantida 2003.
Nizozemec Joren Molter uvedl hraný debut Pozdravy z Kropsdamu, za sebou má ale sérii osmi reklam pro Heineken. „Rád bych vytvářel spoty i filmy souběžně. Reklamy jsou pro mě dobrou rozcvičkou,“ řekl.
Autor je producent a publicista.
Herec Jeremy Renner se ambasadorem koňaku Rémy Martin stal poté, co ho nadchla filozofie značky a její důraz na kvalitu.
Foto: KVIFF