Reklama
Megaboard

Petr Křivánek: Naprostá většina zákazníků přijde na doporučení. Lákáme je ale i magazínem

Jsou mladí, často si nabijí nos, ale nechybí jim odhodlání vybudovat vlastní podnikání a vplout do světa marketingu. V novém seriálu si povídáme se studenty na startu vlastního byznysu. Jako první vypráví zakladatel prodejny lyží Petr Křivánek. V létě takové osvěžení přijde vhod…

Jak složité pro vás bylo založit firmu?

Moc jsme nad tím nepřemýšleli. Už druhý den po rozhodnutí jsme fotili na telefon lyže a udělali jsme hodně provizorní e-shop. Zvolili jsme reklamu v jednom webovém magazínu. Během prvního týdne se prodalo osm párů lyží, což nás nakoplo, a pak už se to dále rozvíjelo. Naše původní investice byla asi 250 korun.

Měl jste ovšem výhodu v podobě spolupráce s otcem, který už podnikal se svou firmou Happy sport.

Díky tátovi jsme měli lyže v podstatě v komisi. Radil mi také s účetnictvím. Samozřejmě je velká výhoda, když se můžete poradit s někým, kdo má velké zkušenosti a na spoustu otázek zná odpovědi. Přesto si rádi věci děláme po svém, v tom je přece princip tvorby vlastního podnikání.

Jakým způsobem využíváte reklamu?

Největší reklamou je pro nás šeptanda. Kromě toho využíváme hlavně on-line marketing: zejména PPC, SEO a affiliate programy. Letos jsme také založili magazín, který by měl podpořit vzdělávání lyžařů. Věříme, že obsahový marketing hodně pomůže zvýšit povědomí o našem e-shopu. Komunita je poměrně malá, a tak se tyto věci rychle rozkřiknou.

Na trhu existuje spousta konkurentů. Jakým způsobem pečujete o své zákazníky?

Naší velkou výhodou je, že zákazníkům dokážeme poradit. Osmdesát procent zákazníků k nám přijde na doporučení. Umím poradit i díky tomu, že jsem sám dlouho lyžoval a jsem stále v kontaktu s mnoha jezdci a trenéry.

Jaké další konkrétní prvky marketingu zákazník může ocenit?

Komunikaci. Pro nás je to základ a zároveň velká zpětná vazba. Dále máme v porovnání s konkurencí nejširší nabídku použitých lyží a jsme vybaveni velmi kvalitním servisem.

Lyžování je přece jen sezonní sport, neplánujete něco mimo sezonu?

Ano, je. Prodáváme vždy přibližně od října do půlky dubna. Hodně lyžařských firem prodává přes léto kola, ale do toho se pouštět nechceme. Radši si odpočineme.

V létě máte tedy pravděpodobně dost času na přípravu strategie do budoucna.

Ano. Dříve jsme v podstatě vůbec neplánovali dopředu. Byla to metoda pokus-omyl. Čím déle podnikám, tím více si uvědomuji, že je nutné plánovat a přemýšlet v kontextu dlouhodobé strategie.

Jak dokážete skloubit studium a podnikání?

Poměrně dobře. Mně osobně studium na VŠE dalo opravdu hodně. Dostal jsem dobrou příležitost v předmětu marketing malých a středních podniků, ve kterém studenti formou případové studie řešili propagaci tehdejšího Freeskibazaru (dnes Freeskier.cz). Šlo o propojení teorie s praxí, což se povedlo. Někteří z nich se dokonce později stali brigádníky ve firmě. Za zmínku stojí také večerní přednášky, které pořádají studentské kluby. Dostal jsem se tak zdarma třeba na přednášky, které běžně stojí tisíce korun.

V čem vidíte výhodu studia na VŠE?

Výhodou je flexibilita tvorby rozvrhu a také potkáte spoustu aktivních studentů, kteří chtějí v životě něčeho dosáhnout.

Jak byste popsal svou hlavní motivaci?

Chci posouvat freeskiing v Česku. Chtěl bych vybudovat brand, který bude jedním z hlavních sponzorů a pořadatelů freeskiingových akcí. Také bych rád firmu zařídil tak, aby mohla být řízena on-line. Věřím, že máme obrovskou výhodu, že žijeme v extrémně otevřeném světě, máme možnost cestovat a přitom pracovat on-line. A tak bych toho rád využil. Není to úplně jednoduchá cesta, ale věřím, že je reálná.

Petr Křivánek, zakladatel e-shopu Freeskier.cz

Student Vysoké školy ekonomické v Praze se freeskiingu věnuje mnoho let, první závod zkusil v patnácti letech. U sportu chtěl zůstat i navzdory tomu, že v 18 letech utrpěl na lyžích těžké zranění kolene. Založil si prodejnu freestylových lyží.

Seriál vzniká ve spolupráci s FPH VŠE.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále