Süddeutsche Zeitung (SZ) patří mezi nejčtenější deníky v Německu. Mnichovské vydavatelství, stejně jako ostatní mediální domy, se ovšem snaží přesvědčit své čtenáře ke koupi digitálního předplatného.
Čísla naznačují, že se mu to daří: za první kvartál letošního roku má přes 55 tisíc digitálních předplatitelů. Vytištěných novin se přitom denně prodá průměrně okolo 360 tisíc.
Úspěch digitální verze předplatného novin stimuluje jejich marketingový editor textů. Tuto pozici, která není běžně zavedená v ostatních vydavatelstvích, v Süddeutsche Zeitung vytvořili v roce 2015, společně se spuštěním obchodního modelu digitálního předplatného.
Clickbaity jsou nežádoucí
Úkolem „marketingového“ editora je přesvědčit potenciální předplatitele, že prodávaný článek opravdu „za to stojí“. Vybírá tak prémiový obsah, který bude prezentovaný na homepagi SZ. Pro ten pak zvlášť píše poutavé texty a vybírá specifické obrázky, které mají nalákat k odemknutí paywallu. Články jsou i cíleny uživatelům třeba podle specifických zálib.
Marketingový editor přitom úzce spolupracuje se specialisty na vyhledávače, marketéry a editory v newsroomu. U článků probíhá i takzvané A/B testování, při kterém se uživatelům ukazuje různá podoba. Výsledky napovídají, jakou mají mít články pozici na stránkách a kolik jich má být.
„Chceme, aby se lidé vraceli. Když píšu teaser na článek, nechci ho přechválit nebo z něj udělat clickbait jen proto, aby si ho lidé přečetli,“ vysvětlila pro web NiemanLab marketingová editorka Jenny Buchholzová. Podle ní není nic horšího, když čtenáře přesvědčíte k zaplacení a pak je obsahem za paywallem zklamete.
Marketingový editor textů spolupracuje jak se SEO specialisty, ostatními editory, tak i obchodním oddělením společnosti. Je novinář i marketér.
Foto: Shutterstock