Přijdete do obchodu, seberete zboží z regálu, vložíte si ho do tašky a prostě odejdete. Klasická krádež? V normálním obchodě možná. Pokud to ale uděláte v obchodě Amazon Go, tak je všechno v pořádku. Tam jde o „běžný“ nákup.
Účtenka jen elektronicky
Internetový prodejce Amazon expanduje do kamenného maloobchodu. Kromě akvizice amerického řetězce Whole Foods rozvíjí i koncept speciálních prodejen Amazon Go. V nich nejsou ani prodavači, ani nákupní košíky. Zákazník u vstupu pomocí aplikace Amazon Go vygeneruje na displeji svého mobilu kód, který přiloží ke čtečce u turniketu. Pak už jen chodí po prodejně, vybírá si zboží a dává si ho do tašky. Poté co obchod opustí, se platba za nákup automaticky strhne přes platební kartu navázanou na účet v aplikaci. Účtenka se zobrazí jen elektronicky v mobilu.
Inspirace u chytrých aut
Nový koncept umožnily technologie podobné těm, které se používají v samořiditelných autech. Kamery a senzory rozmístěné po prodejně rozpoznají zboží, jež zákazník vezme z regálu a vloží do tašky. Díky tomu ho přičtou na virtuální účet nákupu. Když si zákazník svou volbu rozmyslí a produkt vrátí, tak se položka z účtu automaticky vymaže. V nabídce prodejny jsou čerstvé potraviny jako mléko a pečivo, ale i hotová snídaňová nebo obědová jídla.
Více než 20 lidí znamená problém
Zatím Amazon provozuje pouze jednu experimentální prodejnu tohoto typu, v Seattlu. Rozlohu má 167 m2 a funguje jen v beta verzi, což v tomto případě znamená, že nakupovat v ní mohou jen zaměstnanci Amazonu, v jejichž sídle se prodejna nachází. Podle listu Wall Street Journal se ale v průběhu testování vyskytly problémy, a to ve chvíli, kdy v prodejně nakupovalo více než dvacet lidí najednou.
Na to upozorňuje i Petr Šimek z agentury Wellen: „Je otázkou, jak se jim podaří vyřešit technologické problémy s počtem zákazníků, kteří jsou v prodejně najednou. A současně kdy a zda bude podobný způsob prodeje zaveden v prodejnách Whole Foods, jež Amazon aktuálně koupil.“
„Dovedu si představit, že v případě Amazon Go půjde o nový produkt, který může Amazon nabízet dál,“ zamýšlí se Petr Šimek.
Foto: Amazon