Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jak oživit žurnalistiku? Více obrazu, kontextu a příběhů. Více komiksu

Co všechno jste ochotni udělat, abyste získali pozornost? To není otázka pro rozmazlené dítě, ale denní chleba každého marketéra nebo novináře. Získat, byť nakrátko, oči publika se totiž postupně stává nadlidským úkolem. Snad proto se po hlavě vrháme do bulvarizace, skandalizace a zlehčování zpráv. Čtenáři jsou stále pohodlnější a více spoléhají pouze na Facebook, který jim servíruje jen zprávy, jež se jim pravděpodobně budou líbit. Podle mě je skvělým řešením komiks.

Na první pohled se to může zdát poněkud přitažené za vlasy, stačí se ale zamyslet. Vizuální obsah je bezkonkurenčně nejsdílenější, povzbuzuje představivost a zapojení čtenáře. Text umožňuje doplnění kontextu. A třešnička na závěr – storytelling dokáže zpevnit každou zprávu. Spojte tyto tři věci dohromady a vznikne komiks. Médium, které skvěle předává příběhy v atraktivní formě, usnadňuje identifikaci čtenáře s postavami a poradí si i s flashbacky, metaforami nebo střídáním lokací. Zkrátka novinářův sen.

Komiksová forma se osvědčila zejména v reportážích z válečných zón nebo ve spojení s těžko přenositelnými traumatizujícími zážitky. Díky anonymizaci spojené s uměleckým zpracováním bývají zobrazené osoby mnohem otevřenější s novinářem mluvit a předat svůj příběh. Komiks také nabízí neocenitelné využití obrazových zkratek, přirovnání a přiblížení emocí skrze vizuální symboly. Společensky utkvělá představa, že komiks je jednoduchá zábava pro děti, je mylná a stále se rozvíjející komiksové médium je toho důkazem.

Reklama
ČEZ

Komiksová reportáž se lépe šíří. Jsem toho názoru, že si ji čtenář mnohem lépe zapamatuje a vstřebá více faktů a informací. Vytvořit kvalitní obsah však zabere hodně času a nestačí mít jen dobrého novináře, ale i schopného umělce. Komiksové zpracování zpráv a nastolování témat se zkrátka řadí do proudu „slow journalism“, jehož popularita stále roste, ale vyžaduje čas a zdroje. Záleží tedy na tom, zda chceme okamžitě a krátkodobě zaujmout, nebo informovat a přimět publikum, aby si pamatovalo.

Tereza Drahoňovská, zakladatelka Laydeez do Comics Praha

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)