Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Google opět rozdal médiím miliardy

Ověřování faktů, investigativní žurnalistika nebo umělá inteligence. To jsou nejčastější náměty projektů, do kterých Google přes svůj fond na podporu inovací v médiích Digital News Iniciative (DNI) nalil necelých 22 miliard eur (více než půl bilionu korun). Ve třetím kole grantů tento obnos rozdělil mezi 107 mediálních projektů ve 27 zemích světa. Dotaci získal i jeden český projekt.

Robotizace zasáhne i redakce

Jeden z největších grantů v rámci letošní vlny DNI získala národní tisková agentura pro Velkou Británii a Irsko Press Association (PA). Na svůj projekt RADAR, který má pro lokální sdělovací prostředky automatizovat až 30 tisíc zpráv měsíčně, obdržela od Googlu 706 tisíc eur.

Pomyslní „robotičtí redaktoři“ budou tvořit zprávy zpracováním dat z otevřených databází vládních úřadů, samospráv a podobně. „Zkušení novináři budou mít nadále zásadní vliv, ale RADAR nám umožní využívat umělou inteligenci ke zvýšení objemu lokálních zpráv, které by nebylo možné poskytnout manuálně. Je to fantastický krok vpřed,“ řekl šéfredaktor PA Peter Clifton. Agentura projekt zprovozní už příští rok.

Reklama
Know

APA učí platit za obsah

Zatímco britská tisková agentura směle aplikuje robotizaci v mediální sféře, její rakouští kolegové z agentury APA se snaží najít způsob, jak přimět lidi platit za digitální obsah. V nejvyšší kategorii dotací od Googlu se tak objevila i její platební brána MediaPay, která nabídne články osmi rakouských tiskových vydavatelů. Brána má obsahovat širokou škálu platebních modelů – od prodeje jednotlivých článků až po předplatné. Tím chce APA nejen motivovat čtenáře k placení, ale také podpořit kvalitní žurnalistiku.

Té se ostatně věnuje i jediný český projekt, který uspěl s přihláškou do DNI. Dostal název Mural a má konkrétně pomoci překonat omezení, se kterými se setkávají fotografové a fotoreportéři při tvorbě velkých multimediálních projektů u tradičních redakčních systémů.

Stojí za ním spoluzakladatel neziskové organizace Sourcefabric Douglas Arellanes a jeho kolega Pete Haughie. Prototyp Muralu, na jehož vývoj v rámci DNI dostali od Googlu necelých 50 tisíc eur, hodlají následně veřejně nabídnout jako open source službu. Bude tedy volně dostupná pro kohokoliv.

V Británii bude regionální zprávy psát umělá inteligence podle otevřených dat místních samospráv.
Foto: Shutterstock

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast
Vánoční nákupy

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)