Tisícům českých, převážně menších obchodníků a firem se výrazně usnadní cesta k desítkám milionů zákazníků v celé Evropě. Amazon oficiálně spustil své tržiště, nazývané Marketplace, v češtině. Obchodník dodá zboží do jednoho ze skladů Amazonu a ten se už postará o zabalení a doručení objednávky po Evropě.
Stovky českých výrobců už na Amazonu několik let své zboží prodávají. Tyto firmy si ale převážně vyhledával a oslovoval sám Amazon. Šlo vesměs o větší, a zejména výrobní společnosti. Jednou z prvních byl výrobce dřevěných hraček Detoa, který prodává třeba zboží s motivy Krtečka. „Prodej jsme navýšili hlavně v Německu a ve Velké Británii,“ okomentoval spolupráci majitel firmy Jaroslav Zeman.
Provizi se nevyhnete
Podnikatelé mají dvě možnosti: buď se o rozesílání prodaného zboží starají sami – a Amazon si od nich vezme provizi obvykle 15 procent -, nebo logistiku a další služby nechají na Amazonu. „Mohou dodat své zboží do některého z našich 31 evropských distribučních center, my se postaráme o zbytek,“ říká Francois Saugier, viceprezident Amazonu zodpovědný za služby evropským prodejcům.
Za tento „full service“ si Amazon vezme navíc ještě několik dolarů za zásilku, v závislosti na velikosti zboží. V Evropě tuto službu využívá zhruba 40 procent prodejců.
Česká verze Marketplace je dalším krokem amerického e-shopu směrem k posilování jeho pozice na tuzemském trhu. Firma má v Česku kancelář v pražských Dejvicích a dvě logistická centra v Dobrovízi – v blízkosti pražského Letiště Václava Havla.
Pro Amazon v Česku pracuje více než tři tisíce lidí, do konce roku chce firma nabrat další tisícovku. Ve hře je stále další distribuční centrum, opět zřejmě v blízkosti Prahy. Dlouhodobě Amazon naznačuje, že spustí i českou mutaci svých stránek pro nakupující zákazníky. Termín spuštění ale zatím není znám.
Obdobu systému Amazon Marketplace v Česku nabízí například Aukro a stejný koncept rozvíjí i další domácí e-shopy, třeba Mall.