Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Adam Fendrych: Web není dokončený nikdy

Pracovní pozice „návrhář uživatelského rozhraní“ je pořád chápána dost různorodě. Jde přitom o povolání provázané s moderním marketingem a pochopením cílových skupin, které vám dokáže ušetřit hodně peněz. Loni Adam Fendrych, UX designér obchodu Rohlik cz, vysvětlil v rozhovoru pro MAM, že jedním z úkolů UX designéra je, abyste se na webových stránkách neztratili a našli, co hledáte.

Se zkratkou UX se marketéři při své práci setkávají stále častěji. Co vlastně znamená?

Zážitek uživatele – user experience. Z hlediska UX designéra to spočívá v tom, jaké zvolíme metody, abychom zážitek pro uživatele formovali. Schopný designér pozná svoji cílovou skupinu, identifikuje její potřeby a navrhne zážitek tak, aby odpovídal těmto potřebám. Je to zážitek v kontextu používání nějakého rozhraní.

Reklama
Know

Zážitek uživatele existoval i před tím, než existovaly weby, o co šlo dřív?

Je pravda, že se tento pojem používá až v poslední době. Dřív se dbalo na něco, čemu se říká použitelnost. Jedná se o exaktní vědu. Zkoumá, jestli člověk v konkrétním rozhraní pochopí, s jakými prvky může manipulovat, k čemu slouží a které vedou k jeho cíli – ať už je to na webové stránce, nebo kdekoliv jinde.

Proč jste se vy stal UX designérem? Jedná se stále o dost specifický obor.

Studoval jsem novinařinu a moc jsem se tomu nevěnoval. Při škole jsem byl pořád na internetu a prohlížel si webové stránky. Zkoumal jsem, jak weby vypadají, co na nich bývá špatně. Velmi mě zajímalo, jak člověk interaguje s internetovou stránkou. Samozřejmě mě hodně štvalo, když na stránkách nešlo něco najít. To byla moje kvalifikace pro to, abych začal radit firmám, jak mají stránky vypadat. Začal jsem pracovat v agentuře a pomáhal jsem stránky vylepšovat.

Jak vnímáte vztah UX a marketingu?

Je to spolupráce. Autor článku a fotograf bez sebe také fungovat nemohou. Marketing se v případě webu stará o to, jak přivést lidi, nastavit jejich očekávání a prodat jim produkty. UX design existuje proto, aby lidem web dobře sloužil a plnil jejich přání a potřeby. Je to dobrý pomocník marketingu. Za každého zákazníka, který přijde na web, musíte nějakým způsobem zaplatit. Ať už klikne na inzerát, nebo si najde vaši značku ve vyhledávači. To, že vaši značku zná, není zadarmo. Museli jste investovat do brandové reklamy a do toho, aby lidé mezi sebou šířili povědomí o vaší značce. Designér pomáhá tyto peníze zhodnotit.

Jak konkrétně zhodnotí design peníze?

Dá se to jednoduše spočítat. Zaplatíte třeba tisíc korun za to, že na web přijde sto návštěvníků. Když osmdesát hned odejde, prodělali jste osm set. Pokud díky dobrému designu odejde méně lidí, šetříte peníze.

Kdy končí práce UX designéra? Představme si situaci, že firma spustí nový web – je správný krok říct si: „UX designéra už nepotřebujeme, web je hotový“?

Web není dokončený nikdy. Pro velké množství firem se jedná o prodejní nástroj. Například náš Rohlik.cz je simulace klasického supermarketu. Vezměte si nový supermarket, který rozvrhne uspořádání zboží ve svých regálech. Kdyby se v obchodě na nic pět let nesáhlo, nezměnilo se uspořádání, grafika, vše zůstalo, jak je, troufám si tvrdit, že by takový obchod brzy zkrachoval. Web funguje stejně. Je potřeba experimentovat a optimalizovat. Stránka postavená na zdravých základech v podstatě nepotřebuje redesign funkčnosti – můžeme ji neustále rozvíjet.

Co si představit pod zdravými základy?

Dobrou definici obchodního modelu, kdy mám jasno, co chci lidem nabízet, za kolik a jak si to přeji formulovat. Dalším základem je perfektní znalost cílových skupin a jejich potřeb. Pokud web designuji na základě těchto znalostí, nemusím jej nikdy smazat a začínat znovu. Schválně si zkuste vybavit, kdy naposledy redesignoval své stránky Google nebo Amazon. Tyto weby z hlediska funkčnosti neprošly redesignem v podstatě nikdy. Je tam patrný vývoj směrem k aktuální poptávce a přibývajícím službám, ale princip zůstává beze změn.

Znamená to, že na dobrém designu nemusíme dlouhodobě vůbec nic měnit?

Základ stránek by nemělo být nutné překopávat. Obměňovat a rozvíjet web samozřejmě musíme. Rozvoj je prospěšný. Jakékoliv zlepšení webu má potom v konečném zúčtování vliv na zisk pro firmy, které ze svých stránek žijí.

Jaké hodnoty uznává dobrý, respektive čistý design? Myslíte, že je takový typ designu trendem poslední doby?

Čistý design je hodnota uznávaná desítky let. Mezi designéry je velmi respektovaný Dieter Rams, designér firmy Braun. V minulosti navrhoval elektronické přístroje, které se nápadně podobají dnešním výrobkům Applu. Definoval deset pravidel designu. Jednoduchost, respektive čistota designu, je právě mezi nimi.

Nenarušují reklamy na webu tento typ designu?

Reklamy jsou v některých případech důležitý zdroj obživy. Je potřeba dávat si ale pozor, aby nebyly rušivé a neodváděly pozornost uživatele od cesty k jeho cíli.

Plánujete dopředu, kam reklamy dáte?

Rozhodně. Dobrý designér si vždycky zjistí co nejvíc omezení. Omezení jsou cestou k dobrému designu.

Při své práci s webem Rohlik.cz jste se potkal s tím, že nemáte jedinou cílovou skupinu. Lze vytvořit univerzální design pro všechny cílové skupiny?

To je dobrá otázka. Univerzální design udělat nelze. Pokud se pokusíte vytvořit stránky, kde všichni najdou vše, co hledají, na prvním místě, skončí to absolutním fiaskem. V tom nám velice napomáhá využívat metody mobile first.

Co tato metoda obnáší?

Designujeme nejdříve pro mobil. Když začnete rozkreslovat nějaké rozhraní, nevezmete si široký papír, ale nakreslíte si úzkou nudli, kam se vám nic vedle sebe nevejde – věci musíte dávat pod sebe. Takhle se sám přinutíte k rozhodnutí, co má být nahoře a co je priorita. Uvědomíte si, že jako designér musíte prioritizovat vždycky. Abyste mohli poskládat obsah, musíte mít prioritizované i cílové skupiny. Nejde udělat design pro deset cílových skupin, to je absolutně nemožné.

Soupeříte i o čas, který návštěvník na webu stráví?

Lidé stráví na stránkách méně času, než si tvůrci představují. Jakob Nielsen provedl výzkum, kdy měřil délku průměrné návštěvy a schopnost uživatelů pozřít obsah. Výstupem bylo, že uživatelé mají šanci přečíst zhruba dvacet procent obsahu stránek. Designéři musí s tímhle počítat. Člověk chce získat informace co nejrychleji, je to klíčová záležitost.

Jaké jsou světové trendy použitelnosti?

Mezi designéry probíhá v poslední době velká diskuse o tzv. konverzačním rozhraní. Aktivita lidí na sociálních sítích se postupně přesouvá z konzumačních feedů do chatovacích nástrojů. Pokud chceme být s uživateli v kontaktu, je potřeba komunikovat tam. Budoucí e-shop může vypadat tak, že člověk v aplikaci Messenger napíše „chci boty“ a robot mu odpoví „jaké chceš boty?“. Není to daleká budoucnost. Pokud se podíváme třeba do Asie, najdeme neuvěřitelně rozvinuté chatovací aplikace.

Co takové nástroje umí?

Integrují hromady služeb, které bychom tu vnímali jako více firem. Přímo v chatovacím nástroji figurují stovky a tisíce prodejců, jejichž produkty můžete rovnou zakoupit. Pro obsloužení životních potřeb vlastně nemusíte opustit chatovací aplikaci.

Jste jednou z hlavních postav Asociace UX. Ta začala loni spolupracovat se společností Czechdesign. Co měla spolupráce přinést?

Czechdesign je organizace sdružující lidi, kteří umí designovat fyzický produkt. Je potřeba, aby se designéři vzájemně obohatili tím, co umí. Ono by to bylo smutné, kdyby naše technologická budoucnost spočívala v tom, že budeme stále matlat prstem po displeji. Doufám, že technologie bude směřovat k tomu, abychom mohli komunikovat se strojem i jinak než jen na obrazovce displeje.

Adam Fendrych, UX designér

V současnosti pracuje jako UX designér ve firmě Rohlik.cz, která na webu nabízí služby supermarketu. Pracoval jako vedoucí oddělení UX ve společnosti Dobrý web a ExperienceU. Několik let zastával i post UX designéra České televize. O tématu UX také publikuje a přednáší na odborných konferencích.

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)