Tři čtvrtiny české internetové populace jsou přesvědčeny, že své oči bychom si měli před sluncem chránit brýlemi. Podle toho se Češi také chovají, devět z deseti si zrak před sluncem nějakým způsobem skutečně chrání.
Většina sáhne po slunečních brýlích, a to i ti, kteří nosí brýle dioptrické nebo čočky (klasické sluneční brýle využívají častěji lidé s brýlemi na blízko, naopak speciálně upravené brýle potřebují oslovení s brýlemi na dálku). Více než polovina dotázaných (55 procent) si zrak chrání také pomocí pokrývek hlavy (kšiltovka, klobouk), častěji muži.
Sluneční brýle si lidé nejčastěji kupují v optice a ve specializovaných obchodech (častěji muži) nebo na tržnici / u stánku. Ženy si je častěji pořizují v drogerii, mladí lidé kolikrát až v místě dovolené.
Podle více než poloviny (56 procent) dotázaných si za opravdu kvalitní sluneční brýle člověk musí připlatit. Třetina je přesvědčena, že kvalitní brýle s UV filtrem prodávají pouze v optice či jiné specializované prodejně, polovina respondentů ale věří, že stejně kvalitní brýle lze sehnat i v drogerii nebo na trhu.
Názorově se od většiny odchylují lidé bez maturity, kteří častěji tvrdí, že oči se dokážou slunci samy přizpůsobit a že dražší brýle nezaručují automaticky lepší ochranu našeho zraku.
Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Více informací na www.ceskynarodnipanel.cz.