Magazín Praktická žena je na trhu už od roku 1968. Za poslední tři roky prošel asi nejzásadnějšími změnami. Ty se odrazily ve změně čtenářské základny nebo třeba v tom, že časopis pod vedením Zuzany Šikýřové vyhrál cenu v kategorii Sport a hobby v posledním ročníku soutěže Časopis roku.
V Praktické ženě pracujete řadu let a měla jste možnost být u několika transformací magazínu. Ta největší přišla v roce 2015, kdy se do popředí dostal název Kreativ. Jak ale vypadal časopis v době, kdy jste s ním začínala?
Padaly jeho prodeje. V době mého příchodu v roce 2006 se už dělala první změna spojená s logem. Časopis byl – a pořád je – o ručních pracích, o tvoření doma. Ale bylo to dělané zastarale a pro starou generaci, nic se v něm výrazně neměnilo a byl v zásadě stejný. A to existoval zhruba 60 let. Začali jsme ho tak posouvat k mladistvější formě.
Jaké jste provedli největší změny?
Největší změna nastala před třemi lety, kdy se časopis přejmenoval na Kreativ. Ohromnou roli sehrála i ředitelka redakcí Vltava Labe Media Mirka Zlatníková, která rozhodla o jeho radikální změně. Ustoupili jsme od složitých technik a začali tvořit obsah pro začátečníky, aby ruční práci mohl udělat kdokoliv a nezabírala mu příliš času. Název Praktická žena navíc nebyl hezký a neodrážel dobu, proto jsme ho upozadili a do popředí šel Kreativ. Důležitou součástí časopisu se staly různé relaxační techniky jako omalovánky pro dospělé, které jsou velkým hitem.
Kromě formy a obsahu jste tedy zcela změnili i cílovou skupinu. Kdo jí je?
Většinou ženy třicet plus, na mateřské nebo i takové, které jsou velmi zaměstnané – manažerky, které si potřebují vyčistit hlavu, třeba korálkováním. Cílová skupina se změnila i z hlediska příjmů. Chtěli jsme časopis udělat luxusní. Samotný koníček ručních a domácích prací totiž není levný. Zatímco dřív se věci doma dělaly z nutnosti a proto, že jejich výroba vyšla levněji, dnes je to naopak.
Jak jste ten nový produkt propagovali?
Propagaci a reklamu neměl skoro žádnou. Pouze cross promo v rámci vydavatelství. Zájem čtenářů roste organicky. O to mi to přijde hezčí.
Všiml jsem si vašeho YouTube kanálu, na kterém lidé mohou zhlédnout videa s návody nebo s prolistováním časopisu. Děláte ho v rámci redakčního chodu?
Děláme všechno sami. Časopis je hlavně pro ty, kteří mají rádi papír. Vzhledem k tomu, jak je drahý, mají upoutávky smysl. Je dobré nalákat a ukázat, že stojí za ty peníze. Poskytováním videonávodů navíc zvyšujeme servis pro čtenáře, některé techniky se totiž špatně popisují.
Když se v minulosti časopis tolikrát transformoval, dovedete si představit, že by v budoucnu byl i pro muže? Omalovánky a vaření nejsou jen ženská záležitost…
V zahraničí už vychází speciály časopisů o ručních pracích i pro muže. V Německu je momentálně velký trend háčkování a pletení. Myslím ale, že u nás ještě dlouho nebudou. Máme sice mužské čtenáře, ale nemyslím, že by to o sobě chtěli dát vědět. Možná pokud se jedná o práci se dřevem a podobně.
Bylo těžké prosadit honosnější vzhled časopisu?
To přišlo od vedení, dostala jsem krásný dárek. Byla to od nich sázka do loterie. Časopis je na výrobu drahý – a není to jen atypickou obálkou. Ve výsledku se to vyplatilo. Prodeje se pomalu zvedají a propad jsme zastavili.
Jak velkou máte redakci?
Redakce jsem já, externí editorka a externí spolupracovnice, která mi pomáhá s organizační a produkční stránkou magazínu.
Zuzana Šikýřová, šéfredaktorka magazínu Praktická žena: Kreativ
Vystudovala Pražskou fotografickou školu. V roce 1997 nastoupila do časopisu Cosmopolitan jako manažerka redakce. Od roku 1998 pracovala jako grafik v magazínu Harper’s Bazzar, poté jako art directorka v časopisech Fit for Fun, Dívka a Marianne. V časopisu Praktická žena, kde pracuje od roku 2006, se v roce 2015 stala šéfredaktorkou. Zároveň zastává pozici art directorky magazínu Gurmet. Oba tituly vydává Vltava Labe Media.
„Dřív nás inzerenti měli za časopis pro tetky z vesnice. Dnes je evidentní, že takový není,“ říká šéfredaktorka Kreativu.
Foto: Matej Slávik