Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zuzana Šikýřová: Z časopisu jsme vypustily dřinu. Lidé chtějí relaxovat

Magazín Praktická žena je na trhu už od roku 1968. Za poslední tři roky prošel asi nejzásadnějšími změnami. Ty se odrazily ve změně čtenářské základny nebo třeba v tom, že časopis pod vedením Zuzany Šikýřové vyhrál cenu v kategorii Sport a hobby v posledním ročníku soutěže Časopis roku.

V Praktické ženě pracujete řadu let a měla jste možnost být u několika transformací magazínu. Ta největší přišla v roce 2015, kdy se do popředí dostal název Kreativ. Jak ale vypadal časopis v době, kdy jste s ním začínala?

Padaly jeho prodeje. V době mého příchodu v roce 2006 se už dělala první změna spojená s logem. Časopis byl – a pořád je – o ručních pracích, o tvoření doma. Ale bylo to dělané zastarale a pro starou generaci, nic se v něm výrazně neměnilo a byl v zásadě stejný. A to existoval zhruba 60 let. Začali jsme ho tak posouvat k mladistvější formě.

Reklama
ČEZ

Jaké jste provedli největší změny?

Největší změna nastala před třemi lety, kdy se časopis přejmenoval na Kreativ. Ohromnou roli sehrála i ředitelka redakcí Vltava Labe Media Mirka Zlatníková, která rozhodla o jeho radikální změně. Ustoupili jsme od složitých technik a začali tvořit obsah pro začátečníky, aby ruční práci mohl udělat kdokoliv a nezabírala mu příliš času. Název Praktická žena navíc nebyl hezký a neodrážel dobu, proto jsme ho upozadili a do popředí šel Kreativ. Důležitou součástí časopisu se staly různé relaxační techniky jako omalovánky pro dospělé, které jsou velkým hitem.

Kromě formy a obsahu jste tedy zcela změnili i cílovou skupinu. Kdo jí je?

Většinou ženy třicet plus, na mateřské nebo i takové, které jsou velmi zaměstnané – manažerky, které si potřebují vyčistit hlavu, třeba korálkováním. Cílová skupina se změnila i z hlediska příjmů. Chtěli jsme časopis udělat luxusní. Samotný koníček ručních a domácích prací totiž není levný. Zatímco dřív se věci doma dělaly z nutnosti a proto, že jejich výroba vyšla levněji, dnes je to naopak.

Jak jste ten nový produkt propagovali?

Propagaci a reklamu neměl skoro žádnou. Pouze cross promo v rámci vydavatelství. Zájem čtenářů roste organicky. O to mi to přijde hezčí.

Všiml jsem si vašeho YouTube kanálu, na kterém lidé mohou zhlédnout videa s návody nebo s prolistováním časopisu. Děláte ho v rámci redakčního chodu?

Děláme všechno sami. Časopis je hlavně pro ty, kteří mají rádi papír. Vzhledem k tomu, jak je drahý, mají upoutávky smysl. Je dobré nalákat a ukázat, že stojí za ty peníze. Poskytováním videonávodů navíc zvyšujeme servis pro čtenáře, některé techniky se totiž špatně popisují.

Když se v minulosti časopis tolikrát transformoval, dovedete si představit, že by v budoucnu byl i pro muže? Omalovánky a vaření nejsou jen ženská záležitost…

V zahraničí už vychází speciály časopisů o ručních pracích i pro muže. V Německu je momentálně velký trend háčkování a pletení. Myslím ale, že u nás ještě dlouho nebudou. Máme sice mužské čtenáře, ale nemyslím, že by to o sobě chtěli dát vědět. Možná pokud se jedná o práci se dřevem a podobně.

Bylo těžké prosadit honosnější vzhled časopisu?

To přišlo od vedení, dostala jsem krásný dárek. Byla to od nich sázka do loterie. Časopis je na výrobu drahý – a není to jen atypickou obálkou. Ve výsledku se to vyplatilo. Prodeje se pomalu zvedají a propad jsme zastavili.

Jak velkou máte redakci?

Redakce jsem já, externí editorka a externí spolupracovnice, která mi pomáhá s organizační a produkční stránkou magazínu.

Zuzana Šikýřová, šéfredaktorka magazínu Praktická žena: Kreativ

Vystudovala Pražskou fotografickou školu. V roce 1997 nastoupila do časopisu Cosmopolitan jako manažerka redakce. Od roku 1998 pracovala jako grafik v magazínu Harper’s Bazzar, poté jako art directorka v časopisech Fit for Fun, Dívka a Marianne. V časopisu Praktická žena, kde pracuje od roku 2006, se v roce 2015 stala šéfredaktorkou. Zároveň zastává pozici art directorky magazínu Gurmet. Oba tituly vydává Vltava Labe Media.

„Dřív nás inzerenti měli za časopis pro tetky z vesnice. Dnes je evidentní, že takový není,“ říká šéfredaktorka Kreativu.
Foto: Matej Slávik

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)