Na efektivitu slev jako faktoru při předem neplánovaném nákupu zboží se mimo jiné zaměřil výzkum agentury Ipsos na reprezentativním vzorku zákazníků supermarketů a hypermarketů. V obecné rovině lze konstatovat, že slevy mají skutečně důležitou roli pro impulzivní nákup produktů. Jako hlavní motivátor je uvádí přibližně každý čtvrtý zákazník.
Účinnost slevových akcí se však významně liší podle toho, na které kategorie zboží se zaměříme.
Mezi top 5 kategorií produktů, u kterých slevové akce hrají nejdůležitější roli pro rozhodování o nákupu, patří prostředky na praní prádla (53 procent zákazníků uvedlo jako hlavní důvod k nákupu slevu), tvrdý alkohol (35 procent), deodoranty (31 procent), šampony a sprchové gely (31 procent) a v neposlední řadě také kávy, čaje a kakaa (30 procent). Na opačné straně stojí například koření nebo zubní pasty, kde za neplánovanými nákupy je zejména vzpomenutí si, že je dané produkty potřeba koupit.
„Slevové akce lze vnímat jako dvousečnou zbraň a je s nimi potřeba zacházet opatrně. Na jedné straně dokážou efektivně přimět zákazníky k nákupu konkrétního zboží, na straně druhé mohou dlouhodobé a opakované slevové akce pozměnit nákupní chování zákazníků, snížit vnímanou hodnotu produktů a odradit je od nákupu zboží za plnou cenu,“ dodává Miroslav Paška, account director Ipsosu.
Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 je nejrozsáhlejším výzkumem nákupního chování českých zákazníků. Celkový vzorek tvořilo 3255 nakupujících, bylo analyzováno 34 112 produktů a více než 1300 POP médií. Průzkum proběhl v rámci celé ČR ve dvanácti prodejnách řetězců Tesco, Albert, Globus a Billa. Více na www.popai.cz nebo www.ipsos.cz. V případě dotazů pište na [email protected].