Trending Topics se mění. Facebook chce, aby lidé viděli i takové zprávy, které obvykle nečtou

Největší sociální síť světa oznámila úpravu funkce „O čem se mluví“ (Trending Topics). Vedle sebe se budou objevovat články na stejné téma, ale z politicky různě profilovaných médií. Výběr zpráv podle politického vkusu by tak měl být pro lidi jednodušší.

Společnost pokračuje va sérii změn v Trending Topics, s nimiž začala v návaznosti na aféru z loňského roku. Americký server Gizmodo tehdy informoval, že o předkládaných zprávách tak úplně nerozhodoval jen automatický algoritmus, ale soustavně je ovlivňovali pracovníci a editoři sociální sítě.

Podle svědectví bývalého novináře, který na projektu pracoval (a později i dalších zdrojů), byly účelově skrývány zejména články amerických konzervativců a republikánů, třeba Mitta Romneyho nebo Randa Paula. Dělo se tak navzdory tomu, že byly mezi uživateli populární a čtené. Byť tehdy Facebook jakékoliv podobné chování vehementně popřel, celá věc pobouřila část veřejnosti a ve firmě se hnuly ledy.

Jednou z prvních úprav, které proběhly krátce po medializaci údajných firemních praktik, byla změna náplně práce editorů. Ti už nepíší krátké popisky k nabízeným zprávám. Do hry znovu vstoupil „magický“ algoritmus, který popisky vytváří sám na základě výňatků z novinkových textů. Lidský zásah tím ovšem stále není úplně vyloučen. Editoři totiž musí odfiltrovat nevhodné nebo klamavé texty.

V Česku netestováno

Funkce existuje na největší sociální síti světa už od začátku roku 2014, v desktopové i mobilní variantě. Facebook ji ale zprovoznil jen pro uživatele ve Spojených státech, Velké Británii, Kanadě, Indii a Austrálii. Čeští čtenáři mají smůlu.

Doporučené zprávy jsou vybírány z pěti oblastí: obecného zpravodajství, politických událostí, vědy, sportu a zábavního průmyslu. Algoritmus zohledňuje, kolik uživatelů na konkrétní článek reagovalo lajkováním, sdílením nebo vložením komentáře. Dále rozhoduje aktuálnost článků, lokalita nebo například okruh stránek, jejichž fanouškem se uživatel stal.

Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Mají veřejnoprávní média smysl?
Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu

MAM Exkluzivně v časopise

Kosta Schneider_Publicis Groupe_Credits Matouš Bláha, Publicis Groupe_2
Paul Holmes Forum Media
NORA
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Sazkabet
Spring Walk
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Sazkabet
Spring Walk