Rodinné firmy se v Česku nacházejí ve fázi první generační výměny. Důležitost předání firmy a absence zkušeností se tak v Česku stávají jedním z aktuálních témat. 70 % rodinných firem se v současné době zaměřuje na to, aby byla firma předána v rámci rodiny. „Majitelé si uvědomují, že včasnost předání má velký význam. Podle zkušenosti firem z AMSP ČR je důležité, aby nástupce prošel firmu zdola a byl – zprvu manažersky a následně vlastnicky – motivován,“ komentuje výsledky Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR.
I po předání rodinné firmy však plánují současní majitelé být ve firmě aktivní. Nejčastěji plánují ve firmě zůstat jako nezávislí konzultanti nebo působit v dozorčí a správní radě společnosti. O celkovém odchodu z firmy uvažuje v současné chvíli 12 % majitelů. Po odchodu se chtějí více věnovat své rodině a koníčkům. Aspekt rodinnosti je pro majitele však důležitý, i pokud by přece jen zvažovali prodej firmy. 47 % majitelů by v tom případě preferovalo přeprodej jiné rodinné firmě, ideálně pocházející z Česka. Skutečnost, že je jejich firma vedena rodinou, totiž představuje jasnou výhodu pro její fungování, tvrdí 44 % dotázaných majitelů. „Výhodou rodinných firem jsou průhledné vlastnické vztahy, které dodavatelé, zákazníci, zaměstnanci nebo třeba také bankéři dokážou ocenit,“ dodává k tomu Lenka Sazmová, account director ze společnosti Ipsos.
Zdroj: Ipsos – kvantitativní výzkum „Rodinné firmy 2017“ pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR, květen 2017, telefonické dotazování, majitelé rodinných firem od 6 do 249 zaměstnanců, n = 400.Pro více informací pište na [email protected]