Je opojně jednoduché podlehnout na Facebooku vábení lajků. Když má totiž příspěvek na vaší stránce tři tisíce reakcí, vypadá zkrátka dobře na oko. Vyhodnocování úspěšnosti na Facebooku jen podle počtu lajků je ale ze zásady špatná cesta. A hned vám vysvětlím proč.
Facebook už totiž dávno není jednosměrka, jejímž jediným účelem je sběr zdvižených palců. A zatímco ještě před pár lety jsme investovali nemalé sumy do akvizice nových fanoušků, teď už sám Facebook tento účel reklamy významně nedoporučuje. A co naopak napovídá? Abyste si u každé reklamy na Facebooku uvědomili, co je ve skutečnosti jejím účelem.
Když natočíte krásné video, je zřejmě vaším cílem, aby ho lidé zhlédli až do konce. Když nasdílíte článek, prahnete po co největším množství čtenářů. Když vytvoříte nějakou událost, chcete, aby lidé přišli. Když zveřejníte odkaz do e-shopu, tak chcete najít zákazníky. Podstatné je, že v dnešní době vám Facebook pro každý účel nabídne takovou možnost inzerce, která nachytá to nejpravděpodobnější možné publikum. Čímž se z prosté aplikace stává extrémně silnou a přesnou inzertní platformou.
Důležité je, že se v rámci těchto účelů reklam nachází stále poměrně čerstvě i budování povědomí o značce. A díky němu můžete u reklam měřit i míru zapamatování si dané reklamy. Tak schválně, zamyslete se. Co je pro vás jako pro marketéry či podnikatele důležitější? Když vám někdo vaši kreativu ocejchuje virtuálním palcem, nebo když se mu vryje do paměti a třeba i ovlivní nákupní uvažování?
Ideální vyhodnocení příspěvků na Facebooku by se prostě nemělo rovnat seznamu na základě lajků, ale podle toho, co chcete příspěvkem získat. A pokud se i tak chcete zabývat zapojením jako takovým, není na světě krásnější metrika než počet sdílení. Lajk je přece jen tak trochu opatrné gesto. Když někdo sdílí váš obsah, pojímá ho za svůj. A každým nabytým sdílením tak může růst nejen váš organický zásah, ale i vaše sláva. Tak se na něj zkuste zaměřit.
Daniel Krásný, manažer sociálních médií, Socialsharks