Už to začíná. Andrej Babiš sní o lepším Česku, Bohuslav Sobotka slibuje konec levné práce, Petr Fiala více svobody a Pavel Bělobrádek s Petrem Gazdíkem pod dozorem Filipa Renče běží ruku v ruce vstříc volebnímu úspěchu. Těch zhruba 400 milionů, co mají strany připraveny na volební kampaň, se prostě nějak utratit musí. Bude to jako vždy peklo: mnoho spotů se proslaví spíš svou pitomostí než přesvědčovacími schopnostmi. A u řady billboardů okolo silnic se tak lekneme, že málem nabouráme.
Spousta zastánců ekologie politického marketingu by nejraději přenesla kampaně kompletně na internet a billboardy zakázala. Ale tak jednoduché to není. Někdy i stará média v komunikačním mixu mohou dobře fungovat. Jako právě teď.
Babišovi se billboardy podařilo docela dobře posílit dojem, že sní i o něčem jiném než jen o EET, kontrolním hlášení a dotacích pro Agrofert. Fiala zase dobře vsadil na billboardovou upoutávku na programovou konferenci ODS – ne proto, že by čekal, že konferenci navštíví celá republika, ale posílilo to dojem, že strana vůbec nějaký program má.
Před největší komunikační výzvou jsou nyní asi lidovci a Starostové, kteří vytvářejí zcela novou značku pro volební koalici. Jistě, můžeme se smát dojemnému Renčovu klukovskému klipu, jak vystřiženému z Bylo nás pět, ale účel to plní nakonec celkem dobře – vytváří to dojem o lídrovské dvojici, která táhne za jeden provaz.
Určitě se po volbách bude nejvíce mluvit o rozhodujících momentech ze závěru kampaní, ale nemělo by se zapomínat ani na to, co horké fázi předcházelo – celkem usedlé, ale vlastně také docela slušné rozehřívací kampaně. I to je umění. Strany totiž už bojují o specifický positioning v našich hlavách a jdou na to ještě docela v rukavičkách.
Až po létě začne opravdu ta horká fáze kampaně a spolu s ní očerňování oponentů a nevybíravě prvoplánové tahání občana k hlasovací urně, to teprve uvidíme to ošklivé, co strany dovedou.
A na letní imageové kampaně budeme ještě s láskou vzpomínat…
David Klimeš, hlavní analytik týdeníku Ekonom