Ohrozí umělá inteligence copywritery? Tvoří smysluplné věty, reaguje na potřeby uživatele a nikdy nepožádá o zvýšení platu

Analytická společnost Gartner předpokládá, že pětina marketingového obsahu bude v roce 2018 vytvořena roboty. Můžeme se tomu divit? Umělá inteligence je všude kolem nás. Necháme si od ní doporučit film, cestou z kina se najíme v jí vybrané restauraci a nakonec nás večer dovede až domů. Zároveň žijeme ve světě přesyceném informacemi. Odevšad se na nás valí tuny obsahu, díky mobilnímu internetu jsme permanentně připojení k síti. A obsah se sám od sebe přece nenapíše. Nebo ano?

Firmy chtějí tvořit aktuální a relevantní obsah, logicky tedy zvyšují své nároky na copywritery. Umělá inteligence (AI) už dnes dokáže sestavovat smysluplné věty, sama se učit a konverzovat s vámi. Známým příkladem může být třeba Siri nebo stále se rozšiřující chatboti. Navíc si na rozdíl od zaměstnance nikdy nezažádá o zvýšení platu, neopije se pod obraz na firemním večírku ani si nebere dovolenou. Tak proč ji pro copywriting nevyužít?

Protože jí chybí duše. AI můžete využít především pro tvorbu méně kreativních textů, jako jsou například právní dokumenty nebo technické specifikace. I tak ale nástroje, které tvorbu podobného obsahu zvládají, potřebují, abyste do nich nejdříve zadali data, vytvořili si šablonu a před publikováním jimi vytvořený text ještě zkontrolovali. Roboti stejně tak nedokážou udržet tón komunikace ani vycítit sentiment skrývající se mezi řádky. Čas od času se o to snaží, ale působí to zbytečně „na sílu“. Textům prostě schází lidský faktor.

Pak je tu ale druhá strana mince. AI dokáže v reálném čase vyhodnocovat chování uživatelů a na jeho základě jim doručit personalizovaný obsah. Každý zákazník bude mít z návštěvy webu zcela unikátní zkušenost. Jednotlivé dílky v podobě textů, které umělá inteligence na základě zjištěných informací poskládá do unikátní a smysluplné mozaiky, musí ale stejně připravit copywriter.

Sečteno, podtrženo – umělá inteligence v dohledné době copywritery zcela nahradit nemůže, leda by byla o stupeň chytřejší. Co naopak může, je posloužit jim jako nástroj. Nástroj, který firmám pomůže oslovit zákazníky podle jejich on-line chování. Nástroj, který převezme a zautomatizuje přípravu nekreativního obsahu. Nástroj, který copywriterům ulehčí práci a umožní jim soustředit se na kreativní stránku jejich činnosti.

Duncan Hendy, manažer obsahové strategie, Kentico Software

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-19

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-19

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

úkolníček
Vojta Kotek
Algoritmus

MAM Exkluzivně v časopise

Tadeáš Bělík
Marcus Collins
MadLove
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Holba
T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Holba