Spojení off-line a on-line nakupování, rozšíření služeb pro zákazníky a hlavně budoucnost klasických obchodních center. To vše probrali vystupující na 14. ročníku konference RetailCon.
V úvodu programu v rychlosti zaznělo, jaké značky či sportovní aktivity sleduje tzv. generace Z. Charakteristické je pro ni mimo jiné to, že se velmi snadno nechá ovlivnit fenoménem youtuberů. To se týká zvláště dětí, které postrádají reálné přátelské vazby nebo pocházejí ze sociálně slabšího prostředí.
Spirálu je těžké zastavit
Radim Pelánek z oděvní značky H&M si posteskl nad slevovou spirálou, kterou výrobci spolu s prodejci roztočili už před řadou let a stále ji nedokážou zastavit.
„Situace začíná být neúnosná,“ sdělil Pelánek. Zlepšit by ji však mohly jiné výhody a služby pro zákazníky. Snadnější to v tomto ohledu mají lékárny Benu, které jako zdravotnické zařízení mohou nabízet odborné konzultační služby, například poradenství týkající se lékových kontraindikací. Možnosti této lékárenské sítě, jak zaujmout v dnešní době zákazníky, představil v diskusi Michal Jurča, provozní ředitel řetězce Benu.
On-line jako výkladní skříň
Antonín Wierer z firmy Blažek Praha přiblížil strategii, kterou tato oděvní značka razí ve vztahu k on-line prostředí. „On-line svět je skvělá výkladní skříň, ale v off-line světě si můžete zboží vyzkoušet.“ Rozvíjející se on-line trh však vidí velmi pozitivně, hlavně jako sféru, kde lze zákazníka odchytit a přivést ho následně zpět do kamenné prodejny.
A tam mu mohou nabídnout služby, které jsou nenahraditelné. „Na podzim chceme spustit nový e-shop, kde si lidé nechají poslat zboží domů nebo na prodejnu. Co se jim bude líbit, to si koupí, a co ne, to v prodejně nechají,“ popsal chystanou novinku Wierer.
Budoucnost dobrá, ale jak kde
Podle většiny diskutujících mají obchodní centra budoucnost zaručenou. Na tom, že on-line nakupování kamenné obchody plně nenahradí, se ve společné diskusi developerů a majitelů center shodli Petr Vondrášek ze společnosti Atrium Czech Real Estate Management a Vladimír Vondřich ze společnosti InterCora.
Ve stejné diskusi ovšem architekt a developer Luboš Kočí upozornil, že je potřeba posuzovat potenciál obchodních center i vzhledem k jejich lokalitě. „Úplně jinak bude vypadat budoucnost Palladia a úplně jinak budoucnost retail parku na nějaké, s prominutím, dědině.“
Oproti jiným zemím to podle něj byla ve výstavbě center u nás zatím „volná jízda“ a budoucnost snad přinese více zodpovědnosti.