Nejhodnotnější značky světa jsou z USA, fastfoody rostou rychleji než technologie

Vítězství Googlu nad Applem v žebříčku nejhodnotnějších značek BrandZ Top 100 potvrzuje, že světovým značkám vládnou technologické firmy. Jejich hodnota narostla od roku 2006, kdy žebříček poprvé sestavila agentura Millward Brown, o 292 procent. Přesto se nejedná o nejrychleji rostoucí odvětví. Technologické giganty překvapivě porazily fastfoody, jejichž hodnota se za 12 let zvýšila rovnou o 319 procent. „Za vyšší dynamikou těchto značek je hlavně vysoká marže, a tím i vyšší míra ziskovosti. Z hlediska vnímání spotřebitelů se jim podle mě zatím nepodařilo transformovat zrovna na ikony zdravé výživy, které jsou obecně vnímány pozitivněji,“ říká expert na reputaci značek Radek Stavěl.

Řetězcům s rychlým občerstvením kraluje McDonald’s, který zvýšil svou hodnotu o desetinu na 97,7 miliardy dolarů. Druhý Starbucks je proti němu poloviční. V první desítce nejhodnotnějších fastfoodů je hned devět amerických, nadvládu narušuje jen kanadský řetězec Tim Hortons. Trendem v rychlém občerstvení je ústup od hamburgerů a narůstající popularita kávy a sendvičů.

Čest evropských značek hájili zejména výrobci luxusního zboží a automobilů. V elitní desítce luxusních značek má polovinu zástupců Francie. Na vedoucí Louis Vuitton se dotahuje Hermes, třetí je italský Gucci. Jedinou luxusní značkou mimo evropský kontinent je americký Tiffany & Co.

Největší nárůst hodnoty ze všech značek ale zaznamenal Adidas, který rostl o 58 procent. Ani to mu však nepomohlo do nejlepší stovky firem. Mezi výrobci oblečení mu to stačilo na čtvrté místo. Nejhodnotnější módní značkou zůstává Nike i přesto, že ztratila téměř desetinu své hodnoty.

Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Mají veřejnoprávní média smysl?
Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu

MAM Exkluzivně v časopise

Kosta Schneider_Publicis Groupe_Credits Matouš Bláha, Publicis Groupe_2
Paul Holmes Forum Media
NORA
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Sazkabet
Spring Walk
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Sazkabet
Spring Walk