Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Karel Kraus: Vždy trváme na rekonstrukci toalet

V dané situaci je stabilita spotřeby ten nejlepší možný vývoj,“ říká o současné kondici české pivní kultury Karel Kraus, manažer jedničky českého trhu, společnosti Plzeňský Prazdroj.

Spotřeba piva v Česku přinejlepším stagnuje, v hospodách dokonce loni klesla na historické minimum. Ekonomika ale přece už nějakým rokem roste, máme rekordně nízkou nezaměstnanost, platy rostou. Tak proč Češi pijí pořád méně piva v hospodách? Mění se snad spotřebitelské návyky českých milovníků piva nějakým zásadnějším způsobem?

Je to trend v segmentech gastronomie a horeca, který přebíráme i z ostatních evropských zemí. Změnil se celkový životní styl, lidi mají méně volného času, víc si vybírají, kde ho chtějí trávit. A mění se i struktura lidí, kteří do kanálu on-trade – tedy do hospod a restaurací – chodí. Jsou to víc ženy, díky silnějším populačním ročníkům i rodiny s dětmi. S tím se tedy mění i to, co lidi očekávají.

Reklama
Know

Takže nejde jen o cenu?

Souvisí to i s cenou. Pokud si máte za pivo v hospodě připlatit, očekáváte nějaký balíček kolem něj. Nejen pivo načepované v nejvyšší možné kvalitě, ale i nějaký zážitek v provozovně. Souvisí to se servisem, s prostředím a dalšími faktory, které ovlivňují spokojenost spotřebitele v restauraci nebo hospůdce.

Včera vstoupil v platnost zákon o zákazu kouření v restauracích. Co od něj v Prazdroji čekáte?

Legislativních změn se na ten segment v poslední době nahrnulo víc. Jde o elektronickou evidenci tržeb, zákaz kouření nebo v některých lokalitách zákaz hracích automatů, to všechno má na kanál on-trade poměrně velký vliv. Ty zmiňované a nevratné trendy to urychluje. Zákaz kouření podle zkušeností ze zahraničních trhů vede v horizontu dvou až tří let k mírnému propadu konzumace, ta se pak však vrací na stejnou úroveň nebo velmi blízko k ní.

Klesá i celý zahraniční trh?

Celý trh mírně klesá i v zahraničí. Takže v dané situaci je stabilita spotřeby ten nejlepší možný vývoj. Ale jaký bude finální dopad těch dalších legislativních změn, je předčasné říct. Mění se profil člověka, který do restaurací chodí, což znamená, že přijde i zákazník, který bude ochoten zaplatit víc za skvěle načepované pivo, výborné jídlo a příjemné prostředí. A to je změna, na kterou musí provozovatelé být schopni reagovat. My se s nimi snažíme diskutovat o jejich sortimentu. Čím širší ho budou mít, tím širší skupinu lidí mohou oslovit.

Co vy konkrétně děláte pro to, abyste lidi do hospod vrátili?

Lidi očekávají balíček, zážitek spojený s produktovou nabídkou. Máme celou řadu unikátních produktů, které si lidi v lahvích nekoupí. Celou škálu nepasterizovaných piv, kterou nabízíme prostřednictvím sítě 800 tankových restaurací značek Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus a Kozel. A takový Gambrinus šel ještě dál a jeho portofilo nepasterizovaných piv pro hospody je úplně jiné než to, co dodáváme do lahví a obchodů.

Že si to nemůžu koupit domů, mi jako velká výhoda nepřijde.

Zvýhodňujeme ty, kteří do hospody chodí. Lidi tam očekávají něco, za co jsou ochotni si připlatit. Máme program Volba sládků, v jehož rámci každý měsíc vaříme pro síť vybraných restaurací jiné pivo. Vyzkoušet něco nového, to lidi do hospod přitahuje.

Jak pracujete s prostředím v pohostinských zařízeních?

To je velmi důležitý aspekt. Máme škálu programových řešení na podporu jeho revitalizace, aby se tam spotřebitel cítil lépe, protože to je jeden ze základních elementů zákaznické zkušenosti. Od řešení pro menší hospody, jako jsou jednoduché revitalizace prostřednictvím velkoplošných tapet nebo vymalování, které děláme ve stovkách hospod, až po ta maximální řešení, což jsou koncepty našich značkových restaurací. Možná se to bude zdát banální, ale vždy trváme na rekonstrukci toalet. To je jeden z nejdůležitějších faktorů spokojenosti spotřebitele.

Jaké restaurační koncepty v současnosti provozujete a co v nich nabízíte?

Máme koncepty pro pět našich značek. Máme 20 Pilsner Urquell Original Restaurantů po celé ČR, které komunikují historii a tradici značky. Velkopopovický kozel má 20 Kozloven, které zdůrazňují spíš přírodní aspekty. Loni jsme uvedli nové Radegastovny, s nimiž jsme se stali absolutními vítězi soutěže POPAI. Radegast je hořké pivo pro pořádné chlapy, takže v interiéru najdete třeba skutečný kámen a samozřejmě sochu boha Radegasta. Máme jich sedm, začali jsme na severní Moravě, ale budou se objevovat i jinde. Koncept Gambrinus Original hovoří o sepětí s tradičními surovinami, jako je chmel a plzeňská voda, zatímco Excelent je zaměřený na mladší cílovou skupinu, takže zdůrazňuje modernost značky.

Jak moc se tam vaše značky mísí?

Základem každé koncepční hospody je kompletní sortiment tankového piva dané značky. Doplňují ho cider, černé pivo a Birell. Po dohodě tam třeba může být i Prazdroj.

Jste součástí velké nadnárodní pivovarnické skupiny. Nabízíte u nás nějaké zahraniční značky z jejího portfolia?

V minulosti jsme dělali nějaké testy a nesetkalo se to se zájmem. Česká pivní a hospodská kultura je unikátní, máme skvělá piva, není důvod importovat zahraniční značky.

Který z těch konceptů je nejúspěšnější v zahraničí?

Pilsner Urquell Original Restaurant. A jsme na začátku expanze Kozloven, protože Velkopopovický kozel je úspěšný na řadě zahraničních trhů. Současným trendem jsou i tankovny, máme je v Londýně, Berlíně, Stockholmu a několika dalších městech, kde nabízíme tankový Prazdroj. Je to pro ně něco nového, pivo v této kvalitě neznají.

Na jaké bázi jsou ty restaurace provozovány?

Nepoužíváme franšízový koncept, máme dohody o hlubší spolupráci, kde my dodáváme designový koncept, výčepní technologie a školení personálu. Jako společnost nevlastníme ani neprovozujeme žádnou z těch hospod. Nikdy do nich nevstupujeme vlastnicky ani pronájmem. Kdysi jsme zjistili, že to neumíme. My umíme vařit a dodávat na trh pivo. Provozování hospody je úplně jiný byznys.

Karel Kraus

Trade & shopper marketing director CZ & SK, Plzeňský Prazdroj & Pivovary Topvar. Absolvent Ekonomické fakulty TU Ostrava. V Plzeňském Prazdroji začal pracovat v roce 2003. Na současné pozici je od ledna letošního roku.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)