Jak zaměstnancům předávat informace včas, srozumitelně a přesvědčit je, aby informace přijali? „Myslím, že každý projekt by měl být aspoň trochu zábavný,“ podotkl na konferenci In-Comms Forum Tomáš Novotný, koordinátor interní komunikace ze Škody Auto. Zdůraznil potřebu, aby se se zaměstnanci mluvilo „čestně a srozumitelně“. „Interní komunikace tady není od toho, aby lidem cokoliv nalhávala,“ varoval. „Pohrává si s důvěrou lidí – a ti nám druhou šanci nedají,“ dodal.
Základem je podle expertů srozumitelný intranet, na kterém není „ani příliš mnoho, ani příliš málo“ informací. Při vývoji nového produktu je důležité věnovat stejné, ne-li dokonce větší množství času a prostředků do edukace zaměstnanců, jak s ním pracovat.
Moderní a „rodinný“ agenturní styl
Na konferenci vystoupili také zástupci komunikačních agentur – Libor Šimon ze Symbio Digital a Veronika Jílková z agentury 2Fresh. Shodli se, že s růstem počtu zaměstnanců přišla větší potřeba pravidel a různorodých nástrojů komunikace.
V obou agenturách dbají na to, aby měli zaměstnanci vždycky co největší přístup k informacím. „Každý může nahlédnout do všeho, co ho zajímá,“ řekl Šimon. To se týká i samotného prostředí ve firmě – šéfové Symbia sedí mezi kolegy a nemají oddělené kanceláře. Veronika Jílková vyzdvihla on-line nástroje pro interní komunikaci, které pracují v cloudu. „Výhodou je aktuálnost a interaktivita sdílených on-line dokumentů,“ podotkla. Dá se tak vyvarovat toho, že se k zaměstnancům dostane zastaralý dokument.
Komunikace pro úředníky: Kocourkov
Ve státní správě je interní komunikace složitější než v korporátu. V úřednickém prostředí totiž podobná „disciplína“ donedávna v podstatě neexistovala – a lidé ji navíc často odmítají jako zbytečnou věc.
O tom ví své Hynek Jordán, vedoucí komunikace a marketingu ve Státním pozemkovém úřadu. „Interní komunikace se ve státní správě takřka neřeší,“ posteskl si Jordán. „Po služebním zákonu jsou si lidé vědomi toho, že jsou de facto nevyhoditelní,“ dodal s tím, že lidé nejsou zvyklí vydávat ze sebe něco navíc.
Příklad: zaměstnancům nabízí, že za příspěvky do interního periodika úřadu mohou dostat odměnu až pět tisíc korun. „Paradoxem je, že ani tahle motivace jim za to nestojí a dostaneme tak jeden článek za dva měsíce,“ řekl Jordán. Se zaměstnanci je navíc potřeba komunikovat velmi konzervativně.