Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Cannes Lions 2017: Být jiný se nosí

V porotě jedné ze soutěžních kategorií festivalu Cannes Lions letos poprvé usedla Češka. Dosud tu totiž jako porotce byl jen jediný Čech a pak dva zástupci českých agentur, leč cizinci. Tatáž Češka také poprvé vystoupila na pódium jako jeden z řečníků a stala se tak zároveň i prvním Čechem mezi spíkry.

První české zlato za print

A konečně první Zlatý lev v kategorii tiskové reklamy. „Print je disciplínou tradiční, klasickou, ve které se nápad ani provedení nedají nahradit žádnou technologií. Buď je dobrý, nebo ne, nic mezi tím,“ říká zástupce festivalu pro ČR René Jež.

„Každý lev v kterékoliv kategorii samozřejmě právem potěší, ale dostat zlato v printu, to se zkrátka cení víc,“ vysvětluje Jež. „Obecně jsem ale čekal, že toho naše agentury promění přece jen o něco víc,“ přiznává.

Reklama
ČEZ

A potvrzují to i dojmy Terezy Svěrákové, oné porotkyně a řečnice, kreativní ředitelky pražské pobočky Young & Rubicam, ze slavnostního vyhlášení, na kterém si s kolegyní Dorou Pružincovou šla pro zlatou cenu: „Moderátor ten večer začínal slovy o tom, že dnes uvidíme spoustu skvělých prací ze všech koutů světa, od Ameriky až po Českou republiku. Možná hledal jen nějaký dostatečně absurdní protipól takové kreativní velmoci, jakou jsou Spojené státy, a nenapadlo ho nic jiného než pro něj nejnepravděpodobnější Česká republika. Zároveň to ale ukazuje že se tady v Cannes už o nás ví, že nás vzali na vědomí.“

Na obranu dlouholetého moderátora Juana Seì-ora je třeba říci, že Česko i Prahu dobře zná a pravidelně je navštěvuje, mimo jiné proto, že jeho firma Innovations navrhovala mnoho soudobých novinových newsroomů včetně toho, ve kterém vzniká i týdeník MAM.

Nestačí chtít, je třeba něco udělat

Na mapě bychom tedy byli. Letos se o to ale zasloužily jen dvě české agentury – Y&R a Havas. Ti ostatní mají šanci zase za rok. Rozhodně by to neměli vzdávat. Jak říká Svěráková: „Jedna věc je chtít něco vyhrát a druhá něco pro to udělat. Nemyslím, že u nás byla nouze o dobré nápady, těch vidím spoustu. V čem kulháme, je exekuce. Chybí nám řemeslo, art direction, propracovaný design, cit pro detaily, které z průměrné práce činí nadprůměrnou. To je naše největší slabina.“

Šanci má podle ní skoro každý: „Z vlastní zkušenosti vím, že tři z našich týmů, které něco přihlásily a dostaly se na shortlist v Cannes, jsou tvořeny lidmi, kteří u nás nepracují ani rok. Mají ale talent, chuť něco dělat a nasazení. A jak je vidět, i výsledky,“ říká Svěráková.

Vyváženost a dobro, kam se podíváš

Nakolik výsledek české reklamy na mezinárodním poli ovlivňuje genderová vyváženost, rovnost příležitostí a respektování práv menšin, lze jen těžko odhadnout. Podle důrazu, jaký na tato témata kladli letos pořadatelé festivalu, to ale vypadá, jako by ve světě reklamy neexistovaly větší výzvy.

Celý doprovodný program se nesl – ať tak či onak – v duchu rozmanitosti a rovnosti. Tomu byl podřízen výběr pozvaných spíkrů i skripty moderátorů každé diskuse. To neznamená, že by řečníci nebyli zajímaví – jen obsah jejich vystoupení se stával s každým přibývajícím dnem poněkud monotónním. I tady se ovšem projevila síla osobností, které nad ostatními o poznání čněly.

A tak k nejsilnějším vrcholům programu patřila vystoupení lidí, kteří dokázali ve svých rolích změnit kus světa k lepšímu a dokázali při tom zůstat sami sebou, lidmi z masa a kostí, kteří mluví srozumitelným jazykem a na nic si nehrají, neboť to nepotřebují.

Takovou byla debata se šéfkou Mezinárodního měnového fondu Christine Lagardeovou, která zavzpomínala, jak coby mladá právnička musela vysvětlovat klientům, že nepřišla na jednání vařit kafe, ale sepisovat smlouvy. Takový byl i kolumbijský prezident Juan Santos, když vyprávěl o svém rozhodování, jestli zůstane do smrti novinářem, který má „jen“ vliv, anebo se stane politikem, který má moc věci změnit. A takový byl i vždy neodolatelný herec Ian McKellen, když se zamýšlel nad tím, jak člověku změní život coming-out. „V mé profesi, v zábavním průmyslu, je výhodou být odlišný. Jakmile jste ‚jiný‘, jste zajímavý,“ připomněl.

Péče o rozmanitost, vyváženost a práva menšin se projevila i v samotné soutěži – podíl žen porotkyň dosáhl vůbec nejvyššího čísla – přes 40 procent. A to nemohlo neovlivnit také výsledkové listiny, ve kterých víc než kdy jindy dominují kampaně „konající dobro“ oproti těm, které „jenom prodávají“.

Jak se uřekl předseda poroty venkovní reklamy Andy Hood: „Působil jsem už v mnoha porotách, ale ta letošní byla zdaleka nejemotivnější, jakou jsem kdy zažil.“ Koneckonců proč ne, bez emoce není kreativita a bez kreativity není dobrá reklama. Jen by se nic nemělo přehánět. Po týdnu v Cannes to vypadá, že kdo neprovede nějaký coming-out, neexistuje.

Autor je partnerem v agentuře Bison & Rose.

 

V Cannes letos soutěžilo na 40 tisíc prací. Ze 162 českých přihlášek uspěly jen tři kusy od Young & Rubicam.
Foto: Cannes Lions

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)