Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Boj o městské paničky

Obliba nákupů potravin on-line roste. Ukázal to spotřebitelský výzkum za rok 2016, připravený agenturou Acomware.

„Celý loňský rok se nesl v duchu rostoucího zájmu o on-line nákup především potravin a oblečení. Oba tyto segmenty vzrostly meziročně o více než třetinu,“ říká Tomáš Braverman, ředitel srovnávače Heureka.cz. Na něm svoji nabídku inzerují Tesco, Rohlik.cz nebo Kolonial.cz. „Obecně roste popularita nákupu rychloobrátkového zboží na internetu – něco naklikáte a dopravce nákup doručí až domů. Díky jednoduchosti a pohodlí odbourávají obavy z nákupu potravin on-line i senioři,“ dodává Tomáš Braverman.

Internetové obchody s potravinami stejně jako řada dalších firem čelí problému s nedostatkem pracovníků a řeší ho najímáním lidí ze zahraničí. V letošním březnu ochromila chod on-line supermarketu Rohlik.cz razie v jejich skladu, při níž policie odvezla 85 cizinců, kteří pro firmu pracovali. Tato událost ovlivnila i provoz obchodu a firma musela zahájit krizovou komunikaci.

Reklama
MMcite

„V tomto jsem na straně svého konkurenta Tomáše Čupra. I my masivně nabíráme, a i když nabízíme 110 korun čistého na hodinu, najít lidi se nám dlouhodobě nedaří,“ uvedl Jakub Šulta z konkurenčního obchodu Košík.cz (rozhovor s ním najdete na následujících stranách).

Budoucnost jsou stroje

„E-shopy s potravinami dál rozšiřují rozvozové oblasti, vstupují víc i do regionů. K tomu ale potřebují další lidi, kterých je i v této branži nedostatek. Proto začínají zvažovat nasazení automatizovaných logistických zařízení, která by aspoň část lidské práce ve skladech nahradila,“ vysvětluje Radek Novotný, šéfredaktor odborného časopisu Logistika (patří stejně jako MAM pod vydavatelský dům Economia).

Oslovené obchody se shodly, že je pro ně nejdůležitějším komunikačním kanálem on-line marketing. A to výkonnostní on-line reklama, newslettery nebo sociální sítě. Některé umožňují nákup přes vlastní mobilní aplikaci. Navíc on-line obchody nepotřebují komunikovat celoplošně, protože pro řadu obyvatel Česka, zejména těch z menších měst, jsou jejich služby stále nedostupné. Proto jim často stačí regionální komunikace.

Firmy se také shodly, že na nich většinou nakupují mladé ženy, které mají málo času. Buď jsou na mateřské dovolené, nebo nechtějí nosit těžké nákupy. „Průměrný nákup váží 35 kilogramů,“ řekl Václav Koukolíček, manažer externí komunikace pro Tesco. Jeho Tesco Potraviny Online jsou jediný internetový projekt významného retailového hráče. „Hodnota nákupního košíku na internetu je mnohonásobně vyšší než v kamenném obchodě. V průměru obsahuje necelou stovku položek,“ doplnil Koukolíček.

Hlavně rychle nebo ve velkém

Další velké značky, konkrétně Košík.cz, Kolonial.cz, patřící do skupiny Rockaway, a Rohlik.cz, vlastněný podnikatelem Tomášem Čuprem, fungují pouze na internetu. Ten jako svou největší konkurenční výhodu uvádí rychlost doručení nákupu. „V Praze a Brně doručujeme do 90 minut. V krajských městech v řádu hodin,“ podotkla Michala Gregorová, šéfka marketingu Rohlik.cz. Další věcí, na které staví, je dobrá zákaznická zkušenost: „Na Rohlíku si můžete na jeden klik vyfiltrovat české potraviny nebo ty bez palmového oleje.“

Kolonial.cz sází u některých produktů na dynamický pricing. To znamená, že čím více kusů koupíte, tím levnější je cena za jednu položku. Kromě on-line kampaní cílí na zákazníky také v outdooru – přes rámečky v metru, LCD panely v MHD a CLV – nejen v Praze, ale také v regionech, kam doručuje. Komunikuje cenové nabídky i claim „Potraviny on-line, jednoduše, ve velkém“.

Ráno pro lidi. Přes den pro firmy

Kolonial.cz i Košík.cz nedávno oznámily také spuštění B2B platformy. „On-line supermarkety řeší, jak líp vytížit svou logistiku, která má špičku ráno a večer. Proto někteří chtějí tuto mezeru zaplnit rozvozem do firem a restaurací,“ vysvětluje Radek Novotný z časopisu Logistika.

Vznikají také úzce specializované on-line obchody s potravinami, například Sklizeno.cz. To se zaměřuje na nabídku potravin vyšší kvality. Průměrná objednávka v něm se pohybuje v rozmezí 900 až 1000 korun.
Zatím on-line nákup potravin roste a komunikace obchodů se hodně zaměřuje na benefity služby jako takové. Otázkou je, jak se situace změní, až budou on-line potraviny dostupné ve více regionech a obchody nebudou muset vysvětlovat, proč je vůbec využívat.

 

Reklama
Know
Reklama
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)