Letošní UX konference se nesla v duchu případových studií a přednášek o tom, že UX není disciplínou existující výhradně v on-line prostoru. Uživatelský zážitek rozhoduje nejen na internetu, ale i v reálném světě. „UX je konkurenční výhoda,“ zdůraznil na úvod konference spoluzakladatel společnosti AG4 Planet Martin Cerman a konstatoval, že uživatelský přístup se zabydlel i ve velkých firmách.
Lego jako oříšek moderní komunikace
Thomas Snitker z populární dánské společnosti Lego stojí jako UX výzkumník před řadou výzev. Lego je fyzickým produktem a veškeré digitální aktivity jsou tak podpůrné a pro společnost na první pohled pouhým nákladem. Děti, které si produkty na webu prohlíží, jsou třeba v předškolním věku a neumí ještě dobře číst. Výrobky ale nakupují dospělí, kteří si o nich chtějí přečíst – uživatelský přístup se tím zamotává.
Uživatelské testování Lego podporuje gamifikací výzkumných procesů. Těmi jsou třeba zábavní dny pro děti i rodiče, jež jsou zároveň dobrou příležitostí pro výzkumníky, kteří mohou pozorovat svou dětskou „klientelu“. Udělat z UX zábavu je podle něj nutné i pro zaměstnance Lega, kteří komplexní výsledky zkoumání hodnotí.
Typický „UXák“? Pražák, bere 55 tisíc
UX experti ze společnosti MSD, která se mimo jiné prostřednictvím své IT divize úzce věnuje uživatelskému testování, prezentovali výzkum o struktuře a počtu UX designérů v Česku. „Průměrný“ UX designér podle jeho výsledků vystudoval ČVUT, je mu 31 let a bydlí v Praze. V UX dělá zhruba čtyři roky a pracuje v agentuře přibližně za 55 tisíc korun. Rád by pracoval na volné noze a jeho vzorem je miliardář a vizionář Elon Musk. A proč svoji práci dělá? Peníze to nejsou – hlavně ho to baví.
Prima překopává on-line design
Brand manažer televize Prima Lukáš Rýdl představil redesign on-line vysílání. Televize sází na designově čistou stránku, která uživateli bude rovnou nabízet vybrané pořady. Populární seriály navíc budou mít vlastní sekce. Autorem je mladé studio Supro Nivelo. „Když jsme se uživatelů ptali, co si ze současného webu odnáší, řada jich byla zmatených,“ zdůvodňoval redesign Rýdl.
„UX výzkumníci mají nadšení pro uživatele, komunikaci a interakce. Naučil jsem se ale, že musím mít i silné nadšení pro samotný byznys,“ řekl Thomas Snitker z firmy Lego.
Foto: Internet Info