Trh v oblasti produkce eventů podle interních dat agentury AV Media mírně roste. Asi třetina je jich zadávána přes agentury, přibývá spíše akcí menšího rozsahu. Moderní komunikační technologie dávají firmám do rukou efektivní nástroj, jak prostřednictvím zábavy, interaktivity a wow efektů nalít do jejich mysli trochu z DNA své značky. Jenže, s drony a videomappingem si možná zajistíte zajímavé PR, ale nenaplníte zamýšlenou hodnotu eventu, pokud podceníte jiné, často fádní aspekty produkce. Dojem kazí už jen třeba nestabilní wi-fi nebo rozostřené fotografie z eventu. Naštvat dokáže i selhání hlasovacího zařízení, výpadek bezdrátového mikrofonu či špatná komunikace počítače s projektorem. „Důležitá u všech položek technického zázemí je prevence a pak back-up a improvizace,“ říká za pražský Impact Hub, který hostil oborový seminář Event Night, Petr Šedivý.
Chybí čísla, vzdělávání, networking
„Určitě chybí osvěta a vzdělávání. Chybí generace zkušených lidí, která po úsporných opatřeních v letech 2008-2013 branži opustila. A určitě chybí odvaha dodavatelů i agentur říkat zadavatelům ne, protože se všichni musí na těch klesajících rozpočtech uživit,“ komentuje současný stav eventové branže ředitel AV Media Jan Kubinec. A pokračuje: „Nemáme čísla o výkonu v oboru. Nemáme definice, těžko sbíráme čísla o trendech. Neexistují standardy. Podívejme se do jiných kategorií marketingu (POS/PR/digitál), všude vidíme asociace, tváře reprezentující obor, oborovou prezentaci. Tady jsme v eventech hodně na začátku.“ Kubinec tak částečně vystihuje to, o čem se dlouho v branži zatím jen šeptá. Eventové agentury tedy sice svou asociaci mají (EMAČR), a AV Media je dokonce jejím členem, nicméně nevyvíjí téměř žádnou činnost a její dosavadní předseda Tomáš Brázda (agentura Event & Promotion) s kolegy z branže nekomunikuje. Nejistý je například osud třetího ročníku oborové soutěže Czech Event Awards.
A zase ty peníze
„Důvod, proč se snižují rozpočty, pramení z toho, že nejsme koncovým klientům schopni vysvětlit návratnost eventu. Rovněž se na tom odráží skutečnost, že klient toho chce za stejné peníze víc, má vyšší požadavky na bezpečnost i techniku,“ vysvětluje Jan Kubinec. Ukázkový příklad toho, proč se při sestavování rozpočtu neřídit jen čísly, představuje event manažerka Socialbakers Klára Honzíková: „Při sestavování individuálních rozpočtů se díváme vždy především na cíl eventu. Pokud jde o malý lokální event, nepotřebujete nic než jen zajímavé a dostupné místo. Ideální je dobrá restaurace/bar s terasou, kde vám prostory poskytnou za útratu. Málokdy utrácíme za typické konferenční prostory, u kterých naskakuje v rozpočtu položka za položkou. U velkých akcí, jako je nadcházející Engage Prague, je to už složitější, rozpočet má přes 200 položek a u každé si člověk musí dobře promyslet, zda jsou to dobře investované peníze. Neradi šetříme na obsahu a na tom, co si odnesou hosté jako zážitek“.
Trendy v technice
Řečníci na Event Night rovněž shrnuli nejpokročilejší technologické efekty. Wow efekt podpoří třeba technologie GestureTek čili světelný koberec, který reaguje na pohyb, gobo světla (projekce na podlahu), fogscreen (promítání do mlhy), dále interaktivní bary, human joystick, holoprojekce, virtuální realita, wearables, beacon či drony.
Spořka Tour 2025 – futuristická roadshow pro zaměstnance ČS. Event, kde spolupráce klient – agentura (DDeM) – dodavatel (AV Media) fungovala.
Foto: Česká spořitelna
Restaurant Žofín Garden nabízí firmám a turistickým skupinám buď již hotové „filmy“, nebo projekci podle přání klienta.
Foto: Žofín Garden
Když se do ČR dostane „globální event“, obvykle přijede i s celou řadou zahraničních agentur a subdodavatelů, protože si myslí, že Češi by to nezvládli, říká Jan Kubinec.
Foto: Stanislav Milata