Není to přežitek, objednat si tričko s firemním logem a pak ho rozdávat jako propagační předmět? Tahle teorie neplatí. Ve Velké Británii si alespoň jeden druh propagačního oblečení nechalo zhotovit devět z deseti firem, jak ukázal průzkum asociace producentů reklamního zboží BPMA.
Nejčastější využití má textil s logem při výstavách a veletrzích, kde ho využívá 46 procent společností, typicky jako oděv pro hostesky nebo pro brigádníky na informačním stánku. 42 procent vnímá reklamní oděvy jako dobrý prostředek pro budování povědomí o značce a 35 procentům slouží zároveň jako firemní uniforma.
Propagační oděvy s nášivkami a firemními vizuálními motivy zároveň nacházejí využití jako dárky – ať už při soutěžích pro zákazníky, nebo jako symbolický příbal k zakoupenému produktu.
Naopak podstatně menší uplatnění mají reklamní oděvy při společenských příležitostech. Jen 17 procent britských firem by poslalo zaměstnance na nějakou konferenci nebo seminář v oblečení s logem.
Malé uplatnění nachází reklamní oděvy při různých dnech pro zaměstnance a při akcích pořádaných v rámci společenské odpovědnosti. Zde evidentně převažuje pohled, že výmluvné mají být samotné činy, ne logo na zádech.
Poznej svého zaměstnance
Pro většinu firem je brandovaný oděv funkční nástroj, jak rozlišit zaměstnance v davu – typicky v maloobchodních prodejnách. Nejen že zákazník ví, na koho se může obrátit s dotazem, ale také je to do jisté míry bezpečnostní prvek, protože se nemůže za zaměstnance vydávat náhodný kolemjdoucí.
Nejčastěji pořizovaným reklamním textilem jsou s velkým náskokem trička (76 procent firem), polokošile (52 procent), třetí nejčastější objednávky jsou na mikiny (32 procent). Dále je zájem o flísové bundy, saka, košile a halenky. Pouhá dvě procenta firem využívají reklamní pleteniny, například svetry.
Největší důraz při objednávkách je kvůli prezentaci firmy navenek kladen na kvalitu použitých materiálů, hned vzápětí ovšem na cenu. Styl a estetická měřítka jsou až třetí.
Celkem 46 procent firem nechce vydávat za reklamní oděvy víc než 1000 dolarů ročně, 43 procent má jako strop 5000 dolarů. Pět procent nejštědřejších společností investuje každoročně do brandovaných oděvů víc než 15 tisíc dolarů.
Průzkum výsledky shrnuje tak, že tři nejdůležitější věci při nákupu reklamního oblečení jsou kvalita, relevance k oboru podnikání a praktičnost pro zaměstnance (nebo klienta).
Mladí, krásní a s firemním logem na hrudi. Ideální zaměstnanci.
Foto: Archiv MAM