Patrik Schober, managing partner agentury PRAM Consulting, se stal předsedou globálního představenstva sítě Worldcom PR Group. „Členství v síti má smysl, jenom když jste skutečně aktivní,“ varuje.
Jsme v první čtvrtině roku 2017. Co jej z pohledu PR branže nejlépe charakterizuje? A kde vidíte její budoucnost?
PR přestává být otázkou počtu vydaných tiskových zpráv a výstupů a propojuje se s dalšími marketingovými nástroji. Důraz se klade na výsledek ve smyslu image firmy a prodejů, podpory zaměstnanosti a podobně. Výsledkem naší práce už prostě nemůže být jen počet výstupů, ale skutečná změna k lepšímu. Na mysli mám navýšení obratu nebo změnu ve vnímání značky, ke kterým dojdeme buď průzkumem, nebo tvrdými daty.
Použijete i AVE?
To je věčné téma. Shodneme se na tom, že ctíme Barcelonské principy, ale jakmile ho klient chce, každá agentura mu ho spočítá. Dělá se to tak i v zahraničí. Snažíme se zdůraznit, že AVE neříká všechno, pojďme ho kombinovat s dalšími údaji.
Jak agentura o 14 lidech reaguje na všeobecný přesun komunikace do digitálního prostředí?
Digitál je jen dalším komunikačním kanálem. Všichni naši account manažeři ho běžně ovládají. V případě digitální inzerce – SEO, retargeting, displejové reklamy a podobně – pracujeme s třetími stranami.
Šéf Adidasu nedávno řekl, že Adidas a jeho značky už chtějí být pouze digital, tzn. že jejich reklamy se už vůbec nebudou objevovat v televizi. Co byste k tak rezolutnímu kroku řekl vy?
Rétorika digitálních agentur zní: umíme vyhodnotit úplně všechno. My to máme složitější. Na druhou stranu to určitě řekl i proto, že věděl, že ho všichni budou citovat.
Jste nejen partnerem sítě Worldcom PR Group, ale právě jste byl jmenován i předsedou jejího globálního představenstva. Jaké to pro vás má praktické přínosy?
Je to zadostiučinění. Členem sítě jsem od roku 2009 a od začátku jsem aktivní. Je to i otázka prestiže, jsem první v takové funkci z východní Evropy, nejen v této síti, ale obecně.
Co konkrétně znamená být tam aktivní?
Síť má jednoho zaměstnance, všechno dělají členové sami. Já jsem byl zodpovědný za příjem nových členů v Evropě, vzdělávání a tvořil jsem nové produkty, třeba globální průzkumy, pomocí kterých se potom agentury mohou prezentovat v médiích. A když jste „aktivní“, můžete se něco naučit.
Kolik činí členský příspěvek?
Worldcom je jeden z nejdražších, příspěvek je 7500 dolarů ročně.
To není málo. Co vám to přináší z hlediska byznysu?
Nic moc. Z hlediska příjmů jsou to jen skutečně drobky. Ale to taky není ten hlavní důvod, proč být v síti. Jde o prestiž, image, reference, informace o klientech a vzdělávání. Členství je výhodné, pokud jste aktivní, poznáte jiné lidi a způsob jejich práce. Musíte síti prodat své služby, třeba průzkum nebo nějaké know-how. Anebo si ho můžete koupit.
Na trhu panuje nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Jak se s tím vyrovnává PRAM?
Rádi si vychováváme své vlastní lidi. Přijmeme i člověka po vysoké škole, který už při ní někde pracoval.
Letos nás čeká volební rok. Co PRAM a předvolební kampaně?
Neděláme politické PR ani nepracujeme pro státní instituce. Nechci soutěžit nejnižší cenou. A politika obecně mě velmi zajímá, ale stávající politická garnitura mi nedává prostor pro někoho pracovat.
A poslední otázka: Dělá Jiří Ovčáček jako tiskový mluvčí prezidenta svou práci dobře?
Z mého pohledu – voliče i profesionála v komunikačním byznysu – ne, nedělá. A kdyby byl pan prezident trochu soudný, už tam dávno není. Protože mu škodí.
Prý je to jeho muž na špinavou práci.
To, co dělá, prostě není správné. Tiskový mluvčí má pracovat úplně jinak.
Patrik Schober, managing partner, PRAM Consulting
Vystudoval mezinárodní vztahy a sociální komunikaci. Svou kariéru začal ve vydavatelství Computer Press. Je zakladatelem a ředitelem PR agentury PRAM Consulting, členem výkonné rady APRA a předsedou představenstva sítě Worldcom PR Group. Pravidelně přednáší na pražské VŠE a odborných konferencích.