Může být na reklamním předmětu válečný zločinec? Nápad nakladatele řeší policie

Nakladatelství Naše vojsko postavilo v uplynulých týdnech českou policii před nezvyklý problém. Vyšetřovatelé posuzují, jestli je trestné nabízet „sběratelská“ trička s Reinhardem Heydrichem nebo Josifem Stalinem. Kromě sporné etické roviny je na stole otázka, zda nejde o propagaci zakázaných hnutí. Nakladatel kromě triček nabízel i plakáty s K. H. Frankem, hrníčky s Adolfem Hitlerem a vydal Mein Kampf.

Majitel firmy Emerich Drtina tvrdí, že o nic trestného nejde. „Chtěli jsme trochu povyrazit veřejnost, tak jsme na web trošku něco dali a pak jsme se na to vykašlali. Předměty s Hitlerem byly tak trochu mediální trik,“ tvrdil ještě předtím, než problematický sortiment stáhl z e-shopu. Krátce poté ho ovšem doplnil právě o trika s říšským protektorem.

Jak se na problematické motivy dívají paragrafy? Zákon o regulaci reklamy obecně zakazuje propagování „hodnot, jejichž (…) šíření je v rozporu s právními předpisy“. Podle trestního zákoníku je možné stíhat jedince, který „podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka“, přičemž trestní sazba je vyšší, pokud je tato propagace šířena v médiích včetně internetu. Podstatné přitom je, zda je úmyslem autora propagace nacismu. Podle Drtiny „v žádném případě“. Opakovaně tvrdí, že je to „jen“ obchod. „Nabídku produktů na našem e-shopu ovlivňuje poptávka zákazníků, kteří si oblíbili naši sběratelskou edici světových osobností,“ sdělil na dotaz Aktuálně.cz.

Naše vojsko nabízelo podivnou produktovou řadu triček, v níž se potkává Reinhard Heydrich s Marilyn Monroe a Karlem IV. Heydrich už zmizel, zůstali třeba Stalin a Saddám Husajn.
Foto: Naše Vojsko

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia