Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jsme privilegovaní, máme i povinnost

Vyrůstal australském lyžařském letovisku. Takže snil o tom, že se podívá do světa jako lyžařský instruktor. Do světa se však podíval – a prosadil se v něm – ne díky své schopnosti správně vykružovat kristiánky, ale zásluhou své nezdolné imaginace. Devětačtyřicetiletý David Droga se díky své představivosti stal nejoceňovanějším kreativcem v celé víc než 60leté historii festivalu Cannes Lions. První sošku lva tady vyhrál, už když mu bylo 19. Dodnes tam dostal 70 zlatých ocenění a 15 Grand Prix. A v červnu v Cannes jako teprve sedmý kreativec světa převezme Lva sv. Marka, ocenění, které festival uděluje za mimořádný přínos pro reklamní průmysl.

Reklama, co patří do muzea

Drogovo tvůrčí střevo se začalo nejdřív projevovat ve studentských soutěžích. V reklamě začínal v Grey Advertising. Kreativním ředitelem agentury Omon v Sydney se stal, když mu bylo dvaadvacet. V šestadvaceti byl kreativním ředitelem sítě Saatchi & Saatchi pro celou Asii, o tři roky později dostal na starost kreativu její londýnské centrály. A kreativním šéfem celé sítě Publicis byl jmenován v Kristových letech.

Jméno Davida Drogy začalo být slyšet i mimo reklamní branži. Na seznamu nejnadanějších lidí amerického měsíčníku Esquire se objevil třikrát. Byl jmenován nejvýznamnějším Australanem světa. A jako úplně nejmladší člověk vůbec byl zařazen do Síně slávy newyorského Art Directors Clubu, instituce, ve které figurují legendy jako Walt Disney, Andy Warhol nebo David Ogilvy.

Reklama
Know

Nejenže se případové studie jeho reklamních prací vyučují na Harvardu. Některé jeho práce jsou stálou součástí kolekce newyorského Muzea současného umění.

Sám Droga přitom vysokoškolské vzdělání nemá. „Měl jsem dost sebedůvěry, abych si věřil, že něco dokážu. Ale taky dost nejistoty, abych byl schopen dřít jako mezek, kdyby se ukázalo, že nemám dost nadání. Ale neměl jsem žádný záložní plán. Takže to muselo vyjít,“ říká dnes Droga, který je „šťastný, že může dělat v branži, ve které se platí za představivost“.

Ze sedmi na sedm set

Brzy ho ale přestalo bavit dělat na jiné. V roce 2006 v New Yorku založil agenturu Droga5. Byl totiž nejmladší z pěti dětí a jejich máma jim prý do oblečení všívala štítky se jménem a s čísly, aby si ho poznali. A on měl pětku.

Každopádně začínali v sedmi lidech a bez klientů. Dnes má Droga5 pobočky na třech kontinentech a v její centrále na Wall Street pracuje 675 lidí. Mezi jejími klienty jsou značky a firmy jako Kraft Foods, Microsoft, Puma, Coca-Cola, Unilever, Hennessy nebo Under Armour. Ale také New York Times, UNICEF a Nadace Billa a Melindy Gatesových. Agentura byla i hlavní kreativní silou za kampaní – pravda, neúspěšné – prezidentské kandidátky Hillary Clintonové.

V reklamách pro sportovní značku Under Armour představili olympijské sportovce nejen jako hrdiny, ale jako lidi, kteří skutečně trpí, když tvrdě dřou pro kratičký okamžik úspěchu. Spot Piccardovi pro koňak Hennessy, v němž vystupují otec, který jako první vystoupal do stratosféry, a syn, který jako první sestoupil na nejnižší bod mořského dna, natáčeli půl roku.

Loni získala Droga5 celou řadu nových klientů – část z nich bez výběrového řízení – a 66 oborových cen. Zisk jí meziročně vzrostl o 35 procent. „Rosteme nejen protože vyhráváme v tendrech, ale proto, že za námi lidé chodí a říkají ‚líbí se nám, co děláte, dělejte to pro nás‘,“ říká Droga, který si mohl dovolit stanovit fanfarónské pravidlo, že v rámci výběrových řízení se potenciálním klientům nikdy neprezentuje referenčními pracemi starými víc než jeden rok. A s klienty se prý loučí jen tehdy, pokud chce pracovat pro jejich konkurenty a nechce se dostat do střetu zájmů.

Jako reprezentant reklamního průmyslu je David Droga přesvědčen, že reklama není jen otázkou prodeje. „Podílíme se na vytváření nových odvětví. Na utváření populární kultury. Přispíváme k rozvoji společnosti. Se zdroji, které máme k dispozici, je to naše povinnost. Byla by hanba, kdybychom to v pozici, v jaké se nacházíme, nedělali,“ říká David Droga.

„S tím, co máme k dispozici, máme povinnost přispívat k rozvoji společnosti,“ říká reklamní mág David Droga.
Foto: Kevin Scanlon

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)