Instagram je v Česku v současnosti nejprogresivnější sociální sítí. Vyplývá to alespoň z výzkumu AMI Digital Index, který letos realizovala agentura AMI Digital ve spolupráci se společností STEM/MARK.
Výzkum probíhal formou on-line dotazníku na vzorku 511 respondentů ve věkovém rozmezí 15 až 59 let. “ Oproti loňsku uživatelé dělí pozornost mezi více sociálních sítí,“ řekl Vladan Crha, ředitel společnosti AMI Digital.
Výrazně se daří i nové funkci Instagram Stories neboli instagramovým příběhům, která za necelý půlrok dotáhla v počtu uživatelů konkurenční sociální síť Snapchat. Stories se ostatně stejně jako na Snapchatu po 24 hodinách ze sítě samy smažou. Nemusí to být jen jednoduchá fotka, můžete je oživit emotikonem, malůvkou nebo přidat text a využívají je i značky.
„Instagram začal testovat reklamu ve Stories letos v lednu. Celosvětově je tato funkce dostupná od začátku března 2017,“ uvedl Michal Kotek, specialista sociálních médií agentury Fragile Media.
Ideální na oslovení lidí tam venku
Jako hlavní výhody tohoto formátu vidí Kotek možnost budování neformálního vztahu mezi člověkem a značkou. Fanoušek dostane obsah do pár minut od jeho pořízení, například zde můžete sdílet fotky z koncertu. Zároveň Daniel Krásný, manažer sociálních médií z agentury Socialsharks, který vytváří instagramový obsah třeba pro značky Ben & Jerry’s, Big Shock! nebo Kinder, zdůrazňuje, že jde o čistě mobilní platformu. Díky tomu můžete cílit na uživatele, kteří zejména v létě nesedí u počítače.
Podle specialistů z agentury Peppermint Digital jsou v současnosti reklamy na Facebooku používané na zvýšení povědomí. „Myslím, že je otázka času, kdy začnou firmy přes Instagram prodávat napřímo,“ nastiňuje Martin Paukrt, vedoucí sociálních sítí v agentuře, s tím, že Instagram už testuje na některých trzích Instagram Shopping. Díky této funkci bude možné označovat na příspěvcích konkrétní produkty, které proklikem povedou přímo do e-shopu.
Co se týče vyhodnocování úspěšnosti formátu Instagram Stories, tato sociální síť nabízí pro Stories základní statistiky, které ukazují celkový a unikátní počet zhlédnutí a množství odpovědí. „Dále ještě dopočítáváme míru dokončení celé Instagram Story,“ říká Hynek Hampl, specialista na Instagram v agentuře Peppermint Digital.
Aby vám reklama Instagramu fungovala, Krásný doporučuje použít co nejpřirozenější vizuál, ze kterého „nemá páchnout“ Photoshop. Hynek Hampl z Peppermintu doplňuje, že nestačí jen překlopit sdělení z Facebooku a že největším problémem bývá poměr stran fotografií.
Facebook zatím těžce ztrácí
Reklamy na Instagramu můžete nasazovat dvěma způsoby. Prvním je možnost nasazení přímo přes Instagram platformu. „Při tomto způsobu ale existují omezení. Cílem mohou být pouze proklik na web nebo kontaktování firmy,“ varuje Martin Paukrt z Peppermint Digital.
Další možností je tvorba reklam přes rozhraní Facebooku, které nabízí stejné možnosti, jako má reklama na této sociální síti.
Zajímavostí je, že aplikace Facebook Messenger má funkci Můj den. Její účel je totožný jako u instagramových příběhů, funkcionalita je ale vázaná na konkrétní profily na Facebooku, a nemohou na něm tudíž publikovat stránky nebo skupiny. „Aktuálně je však popularita funkce Můj den těžce pod popularitou Instagram Stories nebo Snapchatu,“ podotýká Krásný ze Socialsharks.
Nápoj Big Shock! přes Stories komunikoval letní pohodu.
Zdroj: Socialsharks
Instagram Stories se nachází v horní části obrazovky.
Zdroj: Instagram