Facebook je technologickým i mediálním gigantem, jehož vize mění nejen podobu sdílení zážitků mezi lidmi, ale i budoucnost médií a mezilidské komunikace obecně. Tu Facebook představil na konferenci F8, která se konala v San José. Podle něj nás čeká kompletně propojený svět, kde nebude rozdíl mezi displejem a reálným světem – obojí bude rovnocennou realitou.
Ačkoliv byla tato akce určená hlavně developerům, i marketéři v ní mohli narazit na spoustu zajímavostí pro svoji práci, například práci s daty. Právě ta je bolístkou českého on-line marketingu.
Často využíváme výzkumy agentur nebo do jisté míry měříme nákupní chování uživatelů v on-line prostředí. Takovým datům ale chybí spárování s reálnými lidmi. Těmi reálnými lidmi nemyslíme údaje o věku a pohlaví, ale o jejich životním stylu.
Facebook teď marketérům představil databázi velmi zajímavých a podrobných informací o 4,6 milionu Čechů. S těmito daty chce na bázi „něco za něco“ obchodovat.
Kobercový nálet už není potřeba
Pokud implementujete jeho kód do svého e-shopu nebo na webové stránky, máte v novém rozhraní Facebook Analytics, které už mají marketéři k dispozici, možnost zjistit prakticky cokoliv.
Nemusíte nic platit. Jediné, co marketéři vrátí Facebooku zpět, jsou data o návštěvnosti. Může se stát, že cílíte reklamu na kosmetiku na ženy, které u vás na webu sice stráví pět minut, ale svobodní manažeři se zájmem o francouzskou módu u vás nakoupí jednou za rok během dvou minut za pětinásobek.
Dalším z tisíců zjištění může být třeba zaměstnavatel vašich zákazníků nebo počet dětí v rodině. To už jsou informace, které můžete využít a díky přesnějšímu cílení na bonitní zákazníky namísto kampaně typu „kobercový nálet“ ušetřit významnou část ročního rozpočtu. Standardní analytické nástroje je přitom nemají jak odhalit, protože jim chybí zdroj informací o chování uživatelů mimo samotný web. O utajení dat se přitom není třeba bát – v souhrnu všech uživatelů Facebook Analytics na světě jsou i největší české firmy jen kapkou v moři.
Jedna věc je ale jistá: v bitvě o pozornost zákazníků, která už nikdy neskončí, budou mít marketéři s know-how a nadšením pro nové technologie platforem, jako je Facebook, velký náskok před ostatními.
Autor je vedoucím strategie a médií Triad Advertising.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg představil v kalifornském San José svou vizi propojeného světa.
Foto: Triad Advertising