Společnost Frisör Klier by se ráda zbavila image expresního kadeřnictví s nejistou úrovní služeb. „Nejsme ani levné, ani obyčejné a ani expresní kadeřnictví. Je však naší chybou, že jsme dosud hodnoty naší značky nijak nekomunikovali a ponechávali povědomí o Klieru jen na úrovni naší přítomnosti v obchodních centrech,“ s upřímností popisuje dosavadní situaci jednatel sítě kadeřnictví Jiří Doležel.
Kromě českého trhu zodpovídá i za byznys a strategii na Slovensku, v Maďarsku a v Rakousku. Firma je sice řízena centrálně z Německa, kde má šest tisíc provozoven, pro aktivity na zahraničních trzích se ale Doleželovi podařilo už před lety dosáhnout poměrně velké nezávislosti.
„Zatímco na německých trzích stále věří, že si kadeřnictví Klier najde zákazník v blízkosti diskontů a obchodních center sám, a funguje jim to, my vidíme potřebu komunikovat více a lépe nejen s našimi zákazníky, ale i věnovat pozornost i našim kadeřníkům,“ říká Doležel. Osm z deseti zákazníků se podle něj do Klieru vrací.
Jednotné měřítko kvality
Nemožnost objednat se v Klieru ke konkrétnímu kadeřníkovi je podle jednatele vyvážena garancí „obecně nastavené kvality práce“ personálu. „Kadeřnictví je řemeslo a je jasné, že každý jej ovládá na jiné úrovni. Rozhodli jsme se nestavět kvalitu na individualitách. Stanovili jsme si však laťku, pod kterou bychom neměli jít,“ vysvětluje manažer.
S měřítky kvality jsou zaměstnanci seznamováni v rámci interních školení. Společnost letos v květnu otevírá nové středisko, Klier Akademii. Řetězec totiž provozuje v Německu celkem šest obchodních konceptů: vedle kadeřnictví například i obchod s profesionální vlasovou kosmetikou.
Na českém trhu existují koncepty Klier a Cut & Color, v říjnu přibude v obchodním centru Chodov prémiová a designově laděná značka kadeřnictví Color Lounge.
Zákaznická data a blogeři
Firma postupně mění přístup k marketingové komunikaci. „Začali jsme spolupracovat s PR agenturou, najali externího spolupracovníka pro facebookový profil. A protože bychom chtěli značku Klier otevřít i mladší generaci, začali jsme pořádat snídaně s blogery,“ popisuje Doležel. Hodně si však firma slibuje od inovované a digitalizované databáze zákaznických dat.
Dnes je v ní 70 tisíc kontaktů s osobními údaji, přičemž podstatná je pro každého kadeřníka „receptura a odstín barvení“ u jednotlivých zákazníků. Na databázi byl převeden také existující zákaznický program Klieru. Dnes funguje na regionální, lokální i personalizované úrovni.
„Pokud k nám paní Nováková chodí každý týden na foukanou, příště třeba jen ona dostane svou službu zdarma. Bonusy pro příští návštěvu tiskneme zákazníkům na účtenkách z tiskárny,“ dodává Doležel.
Salony Klier mají v portfoliu také prodej profesionální vlasové kosmetiky více značek. Na celkových tržbách se podílí 20 procenty, objem ale klesá. Kategorie těchto výrobků se totiž rozšířila za hranice salonů do běžné obchodní sítě a na internet. Proměnou postupně procházejí i výlohy salonů, Klier například investoval do digital signage.
První kadeřnictví otevřel Klier v roce 1997 v Praze na Černém Mostě, dnes má v Česku celkem 44 poboček. Mezi lety 2000–2005 se provozovny Klier přesunuly z prostor supermarketů Kaufland do obchodních center. Klier všechny provozovny vlastní, firma nefunguje na bázi franšízy. Celkové roční tržby činí 220 milionů korun, kadeřnictví ročně obslouží 502 tisíc zákazníků.