Sdílená ekonomika je stále relativně nový fenomén. Už teď se ale největší „sdílené“ značky mohou co do známosti a ekonomického úspěchu směle poměřovat s byznysovými giganty, které na trhu působí desítky let. V čem je tento segment specifický a čím se neliší od klasické korporátní komunikace?
Důvěra jako základ
Reputace je tradičním tématem PR – dobré jméno je významným faktorem pro byznysový úspěch. Sdílená ekonomika posouvá tuto základní poučku na vyšší úroveň. Samotné jádro podnikání je zde založeno na důvěře mezi lidmi, kteří nabízí službu, a těmi, kteří ji konzumují. Firma tu funguje jen jako zprostředkovatel.
Češi se ve vztahu k tomuto principu ukazují jako ostražití. Nedůvěra se nejlépe vyvrací pozitivním zážitkem na vlastní kůži. Proto jsme v rámci komunikace klienta BlaBlaCar využili spolupráce s cestovatelkou a blogerkou Lucií Radovou, kterou jsme poslali z Česka až do Turecka. Informaci o tom, že spolujízda je bezpečný, spolehlivý, ekonomický a zábavný způsob cestování, jsme díky tomu dostali do mediálních výstupů nejen v Česku, na web klienta i na sociální sítě. Nemluvě o široce sledovaných kanálech samotné blogerky.
Z role zprostředkovatele navíc pro komunikaci vyplývá komplexnější zadání – rozšiřuje se škála sdělení a cílových skupin. Například u Airbnb tak zároveň cílíme na hostitele i hosty, což znamená nejen větší variabilitu při výběru klíčových médií, ale i nutnost efektivněji vytěžovat podklady, které máme k dispozici. Pěkný byt na Airbnb může být komunikován jako teaser na perfektní dovolenou, příběh jeho majitele pak jako inspirace pro potenciální hostitele.
Je to nové – co s tím?
Pro komunikaci je nejdůležitější charakteristikou sdílené ekonomiky její novost. Ta přináší výhody i nevýhody. Na jedné straně se jedná o sexy téma pro „early adopters“ mezi novináři i širokou veřejností, na straně druhé je zde nemalá skupina lidí, která o sdílené ekonomice a jejích principech neví nic. Například při naší práci pro Bringr tak musíme brát v potaz, že sdílená přeprava je zcela nový segment služeb na českém trhu. Nejdříve je nutné edukovat, až potom začít s akviziční kampaní.
Narušení řádu
Sdílená ekonomika je však novinkou nejen pro uživatele, ale i pro trh jako takový. Funguje na jiných principech a má úspěch, čímž celkem pochopitelně přitahuje pozornost „tradičního“ byznysu i strážců pořádku v podobě politiků. V médiích se tak vedle pozitivních témat o inovacích a přidané hodnotě pro uživatele začínají častěji objevovat i kontroverze.
Jednotlivé firmy sdílené ekonomiky doposud tyto otázky řešily samostatně, podle našeho názoru je však v některých případech efektivnější společný postup. Proto nyní pracujeme na společné asociaci, která pomůže v komunikaci k široké veřejnosti i „decision makerům“. Reakce firem jsou vesměs velmi pozitivní.
Autor je account directorem agentury PR.Konektor.
Dobré jméno je významným faktorem pro byznysový úspěch. Sdílená ekonomika posouvá tuto základní poučku na vyšší úroveň.
Foto: PR.Konektor