Potřebujete zjistit, jak fungují ovládací prvky na vaší webové stránce nebo zda se na webu uživatelé chovají, jak očekáváte? Mohou vám pomoci heatmapy. Jde o nástroje zachycují míru interakce uživatele s webovou stránkou. Touto interakcí může být například pohyb myší, kliky či hloubka doscrollování návštěvníka webu.
„Měření pomocí heatmap je levnější než klasický uživatelský výzkum s focus group,“ tvrdí Václav Mottl, webový analytik mediálního domu Economia (vydavatele MAM).
Filip Ekl, vedoucí UX oddělení agentury Dobrý web, upozorňuje na možné úskalí jejich využívání. Heatmapy jsou kvantitativní nástroj: jeho výsledek je statistická veličina. A k získání relevantního výsledku je potřeba mít vstupní data desítek až stovek uživatelů. U menších počtů totiž hrozí, že náhodná výchylka výrazně zkreslí výsledek.
Prvním krokem, pokud chceme začít s heatmapami, by mělo být rozhodnutí, co chceme měřit. „Mohou to být prokliky, scrollování uživatelů na stránce nebo jejich cesta napříč webem,“ jmenuje Václav Mottl. Nástrojů na tvorbu heatmap je celá řada, například Crazyegg, Hotjar nebo Mouseflow. Ve většině případů stačí jen přidat kousek kódu do stránky a pak ve webovém rozhraní nástroje sledovat výsledky.
Ekl z Dobrého webu upozorňuje, že je důležité nepodlehnout „hezkým obrázkům“ heatmap a zvolit nástroj opravdu adekvátní: někdy je lepší zvolit dotazník, někdy stačí jen vhodně nastavená webová analytika.
Heat mapa vyznačuje místa, kam nejčastěji klikají návštěvníci stránek. Příklad jsme vybrali ze stránek Pomoc v nebezpečí firmy Safety Guard.
Foto: Safety Guard