Potřebujete si ujasnit, kdo a jak používá vaše webové stránky? Pomohou vám persony. Jde o fiktivně vytvořené osoby, jejichž vlastnosti detailně popisují vaši cílovou skupinu. Jejich hlavním účelem je, aby všichni zaměstnanci napříč odděleními měli jasnou a stejnou představu o cílových skupinách firmy.
Například na e-shopu s kytarami se bude začátečník zajímat o to, jak má nástroj vybrat, zatímco zkušený hudebník půjde po detailních parametrech produktů.
„Pokud víme, kdo je náš zákazník a jaké jsou jeho potřeby, je pak snazší prioritizovat ve firmě úkoly,“ uvádí Aleš Novotný, UX designér na volné noze. Miroslav Honysch, zakladatel e-shopu s pracovními oděvy Benia.cz, k tomu dodává: „Persony nám umožňují názorněji si představit naše typické zákazníky. Díky tomu můžeme více rozumět jejich chování a potřebám a tuto znalost uplatnit i v marketingové komunikaci.“
Zároveň ale upozorňuje, že persony by měla firma tvořit na základě reálných dat a vyhnout se domněnkám. Pokud už firmy své persony využívají, neměly by zapomínat je také pravidelně aktualizovat.
Nezapomněli jste na manželku?
Firmám, které chtějí s personami začít, radí UX designér Novotný vytvořit na základě každé cílové skupiny jednu nebo více person. „Firmy s rozsáhlým portfoliem služeb si tedy mohou vytvořit široké spektrum person,“ upozorňuje.
Pro tvorbu person je nutné zjistit o návštěvnících co nejvíce informací: „Pohlaví, věk, jaké mají potřeby a problémy, co je ovlivňuje, jaké informace jsou pro ně důležité a odkud na váš web přišli,“ jmenuje ty hlavní Miroslav Honysch z Benia.cz. Tyto a další informace podle něj pomohou návštěvníky webu následně jednodušeji zacílit, oslovit a zobchodovat.
Sám Honysch začínal na e-shopu s pracovními oděvy se dvěma typickými personami: firemním nákupčím a zedníkem. Ukázalo se ale, že mezi zákazníky je ještě jedna podstatná skupina. „Na základě dat jsme přidali další personu, pracovníkovu manželku. Právě ty totiž nakonec oblečení nakupují,“ vysvětluje Honysch.