Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Média si musí dát větší pozor na pomluvy. Podle nových zákonů mají více odpovědnosti

Novelizovaný zákon o trestní odpovědnosti právnických osob, který je platný od prosince loňského roku, se úzce dotýká i mediálních domů.

Na nedávném specializovaném semináři Unie vydavatelů odborníci varovali, že média by na základě zákona měla více odpovídat za důsledky činnosti svých zaměstnanců a do jisté míry i externích spolupracovníků. V tomto případě se tak jedná hlavně o zvýšené právní riziko v případě publikování pomluvy nebo lživé informace. Pokud pro ně firma vytváří prostředí nebo je jiným způsobem u svých zaměstnanců toleruje, je to ve výsledku stejné, jako kdyby provozovatel autobusové dopravy přehlížel opilost řidiče.

Kvůli novele ale vznikají obavy z účelových trestních oznámení na média pro domnělou pomluvu. I když bude firma shledána nevinnou, bude to pro ni představovat náklady na právní ochranu.

Reklama
Know

Existuje však možnost, aby se právnická osoba vyvinila. Pokud totiž firma vynaložila veškeré úsilí, aby pochybení zabránila a k pomluvě nedošlo, nemusí nést plnou odpovědnost. Řeč je hlavně o zavedení compliance programů a účinnějších etických kodexů. Na ty se ale nesmí pouze „prášit“. V ideálním případě by měly být součástí pracovních smluv a firemní kultury. Jejich porušení by se chápalo jako porušení pracovní smlouvy.

Compliance programy pilířem firmy

Odborníci z právního prostředí mluvili zejména o nutnosti zavedení systému preventivních a detekčních opatření, tzv. compliance programů. „Aby byl compliance program relevantní, tak by ho mělo přijímat představenstvo společnosti,“ vysvětloval právník Petr Kadlec.

„Neměli bychom si jako média spojovat ten problém pouze s pomluvou. Všichni prodáváme reklamu, všichni vedeme účetnictví, určitě je dobré nezapomenout i na ostatní trestné činy, k jejichž spáchání může dojít,“ připomněl předseda Rady pro mediální právo Vladan Rámiš. Systém compliance programů ve vydavatelství by tedy měl být komplexní.

Reklama
Reklama
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)