Inspirace do lidského života patří. Vzít si příklad z něčeho, co se mi líbí, nechat v sobě něco dobrého rezonovat, následovat dobrý nápad je v pořádku. Je to přirozená součást procesu učení. A to i v oblasti duševního vlastnictví, dokud funguje institut přiznání kreditu. Hůře už se díváme na to, když se kopírují taky náměty na knihy nebo scénáře. Často jsou plagiátem i diplomové či disertační práce. V Plzni na právech by o tom mohli napsat knihu… To už tak úplně košer není a vnímá to tak i široká veřejnost, i když paradoxně sám plagiátor narazí jen výjimečně.
I v té naší reklamní branži se tu a tam někdo kreativně „inspiruje“. Je-li to inspirace volná, dále myšlenku rozvíjí, třeba i zdokonaluje, budiž. Se systematickým kopírováním témat v PR jsem se ale setkal poprvé. Jak to v praxi vypadá? Pro svého klienta, oční kliniku, vymyslíte nové zajímavé téma. Zpracujete ho s odborníky, napíšete materiál jako hodnotný zdroj pro média a začnete ho postupně distribuovat novinářům. Pak se pustíte do monitoringu médií, abyste si „změřili“, jak moc téma zaujalo – a ejhle – váš materiál, samozřejmě náležitě upravený ve prospěch konkurenční kliniky, šíří mezi novináři jiná agentura!
Dobrá, asi měli podobný nápad ve stejném čase, to se může stát. Ale ono se to stane znovu. A znovu. A pak zase. Tolikrát, že přestanete věřit na náhody. A co že se to vlastně děje? Nic moc. Jen někdo z novinářů systematicky a dlouhodobě předává vaše materiály s exkluzivními, na míru vytvořenými tématy svým kamarádům v jiné agentuře. A ti s obdivuhodnou rychlostí vše přemalují do barev svého klienta, a světe, div se – mezi novináři jsou najednou dva velmi podobné materiály na stejné téma, často i s některými naprosto totožnými pasážemi. A teď se v tom, milý novináři, vyznej… Ano, v každém oboru jsou ti, kteří tvoří originály, i ti, kteří kopírují a vykrádají – proč se tím zvlášť trápit, ony boží mlýny melou. Jen si říkám, jak je možné, že firmě hlásající, že je inovátorem svého oboru, tohle nevadí? Neštve ji, že v rozporu s vlastní firemní filozofií její agentura vykrádá konkurenci? Co na to pan profesor S z kliniky G?
Martin Potůček, ředitel agentury Guideline