Aktuální spor mezi provozovatelem městské hromadné dopravy v Praze a poskytovatelem reklamních ploch ve vozech MHD se vleče už několik měsíců. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) po společnosti Rencar chce víc než sto milionů korun, o které se prý na jeho úkor obohatila v roce 2013.
Žaloby na sebe navzájem ovšem podávají obě strany. A rozesílají emotivně zabarvené tiskové zprávy, ve kterých není jednoduché se vyznat. O co v této složité kauze jde a jak asi skončí?
Dopravní podnik na konci března ústy své mluvčí Anety Řehkové oznámil, že vyzve Rencar k zaplacení 104 milionů korun „kvůli bezdůvodnému obohacení v souvislosti s užíváním majetku DPP v roce 2013“. Podle Rencaru je samozřejmě požadavek DPP absurdní a jde o „mediální útok na firmu“.
„Na základě znaleckého posudku renomované znalecké kanceláře jsme dospěli k jednoznačnému závěru, že jenom za rok 2013 se Rencar na náš úkor bezdůvodně obohatil o desítky milionů korun,“ tvrdí generální ředitel DPP Martin Gillar. Podle DPP se tak mohlo dít i v dalších letech.
„K žádnému neoprávněnému obohacení nikdy samozřejmě nedošlo. Je to nesmysl a jen další mediální útok proti naší firmě. Nenecháme se zastrašit a budeme i nadále nejen hájit naše oprávněné obchodní zájmy, ale i standardně a korektně spolupracovat s DPP dle podmínek platné smlouvy,“ oponuje generální ředitel Rencaru Pavel Slabý. Dodává, že jeho firma prý v roce 2013 měla zisk asi 31 milionů, a nemohla se tak o zmíněnou částku obohatit.
Dítě divokých devadesátek?
To je jen aktuální vyvrcholení sporů, které trvají od poloviny loňského roku. Jejich jádro je ale ještě starší. V něm je duchu rozmáchlých 90. let odpovídající smlouva na provoz reklamy z roku 1997, která je velkoryse sepsaná až do roku 2031. A podle DPP je pro město nejen nevýhodná, ale i neplatná. Podle Gillara nejen proto, že ji v rozporu se stanovami DPP podepsal pouze jeden člen představenstva, ale vykazuje „řadu dalších vad“.
„Útoky ze strany dopravního podniku proti naší společnosti eskalují. DPP opakovaně uvádí neúplné, zkreslené, a dokonce nepravdivé informace s cílem poškozovat naši firmu. Nemáme bohužel jinou možnost, jak se takovým útokům jinak bránit než prostřednictvím soudu,“ prohlásil v polovině března Slabý, když jeho právníci podali na DPP žalobu na ochranu proti zásahu do dobré pověsti právnické osoby a ochranu proti nekalému jednání.
Rencar už podal k soudu žádost o vydání předběžného opatření, kterým se domáhal, aby soud nakázal DPP zdržet se jednání, jež firma považuje za nekalé. Soud ale Rencaru nevyhověl. U předběžných opatření týkajících se provozu reklamních ploch ale dal za pravdu Rencaru, kterému DPP musí umožnit provozovat reklamu v tramvajích a autobusech.
Na konci února v Rencaru dokonce zasahovala policie, která si přišla pro některé dokumenty a zaměstnancům nařídila opustit pracoviště. „Rencar v minulosti s policií plně spolupracoval a vždy v plné míře vyhověl všem jejím výzvám k předložení dokumentů a informací. V tomto světle je zásah policie těžko obhajitelný,“ reagovala na to firma.
DPP vzápětí vyzval Rencar k jednání o odkupu jeho akcií. Podle Slabého Rencar úmyslně poškozuje a snižuje jeho hodnotu tím, že zpochybňuje smluvní vztah nebo jej omezuje při prodeji reklamních ploch. „Obáváme se, že je to promyšlená politická hra s cílem poškodit Rencar, brutálně snížit jeho hodnotu a pak si ho co nejlevněji koupit,“ uvedl Slabý.
Krnáčová: zrušme to
Platnost smlouvy z roku 1997 už řeší soud, verdikt zatím nevynesl. Už loni se jí pro základě podání DPP zabýval i Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který rozhodl, že je „koncesní“, což podle posudku DPP znamená její neplatnost. O nevýhodnosti smlouvy mezi DPP a Rencarem je přesvědčená i pražská primátorka Adriana Krnáčová. „Výpověď té smlouvy je nejlepším možným řešením. Pokud se i ÚOHS vyjádřil, že se jedná o koncesi, pak nevidím důvod, proč nevýhodnou smlouvu nevypovědět. DPP prostě musí zvýšit výnos z pronájmu reklamních ploch. Zatím na nich vydělává jedna jediná firma, a DPP to není,“ uvedla.
DPP zaměstnává na deset tisíc lidí. Provozuje tři linky metra o celkové délce 60 kilometrů, 540 kilometrů tramvajových tratí a 1800 kilometrů autobusových linek. Praha ho dotuje 11 miliardami korun ročně. ČTK uvádí, že z reklamy v MHD má DPP ročně zhruba 50 milionů Kč, zatímco výdělky reklamní společnosti jsou vyšší a „v minulosti se v médiích objevily informace, že jde až o zhruba 150 milionů“.
Dozorčí rada DPP už v květnu odvolala z představenstva jeho tehdejšího generálního ředitele Jaroslava Ďuriše, posléze jej i z nejvyššího postu ve firmě odvolalo její představenstvo. Podle Krnáčové bylo příčinou i jeho neúspěšné vedení sporu s Rencarem. Je pikantní, že ten je odrodilé dítě dopravního podniku. Vznikl totiž v roce 1990 jako jeho dceřiná společnost. Od roku 2001 je jeho majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí velké mezinárodní skupiny JCDecaux. DPP má v současnosti v Rencaru jen minoritní podíl.
Nejistota pro naše klienty není dobrá
Komunikační branže spor dopravního podniku a poskytovatele reklamních ploch sleduje, vyjadřuje se však k němu opatrně.
„Je zajímavé sledovat, jaké argumenty protagonisté této kauzy používají. Ale jak to dopadne, těžko říct, smlouvu neznám a nevím, kdo je v právu. Každopádně teď to na naši práci nemůže mít žádný dopad, věc řeší soud a jeho rozhodnutí budeme znát za několik roků. V současnosti panuje status quo, takže nám to práci nekomplikuje,“ říká head of trading agentury Mindshare ze skupiny GroupM Aleš Jeřábek.
Připomíná, že už došlo k zákazu prodeje ploch, který byl ale vzápětí zrušen. Současně ale zdůrazňuje, že pro jeho firmu i její klienty je důležité mít jistotu, že naplánované a nakoupené plochy budou skutečně použity. „Je to lukrativní byznys, do kterého by se ráda dostala konkurence,“ dodává Jeřábek.
„Samozřejmě že to vyvolává nejistotu a nervozitu ohledně plánování a nákupu médií. Rencar to taky určitým způsobem znedůvěryhodňuje a tím i znevýhodňuje. A slova pana Slabého o tom, že jeho firmu chce někdo oslabit a koupit, to je zajímavá úvaha,“ říká Petr Lagner, obchodní ředitel agentury ZenithOptimedia.
O tenhle byznys je velký zájem
Oba tak nepřímo potvrzují, že plameny sporu mezi městem a soukromou firmou jsou přiživovány konkurencí, která má zálusk na lukrativní byznys Rencaru.
Pražský magistrát by přitom chtěl vypovědět nejen smlouvu s Rencarem, ale i s jeho mateřskou firmou JCDecaux, která má do roku 2021 zase výhradní právo na spravování reklamních ploch na městském mobiliáři, jenž zahrnuje městské lavičky, zastávky MHD a odpadkové koše. Na starosti má i jejich údržbu a úklid a ročně platí městu deset milionů korun.
Smlouva s JCD byla terčem masivní kampaně konkurenčních společností BigBoard, Outdoor Akzent a 4-les-advertising už před komunálními volbami v roce 2014. Na jejich stranu se postavil Svaz provozovatelů venkovní reklamy, v jehož čele stojí Marek Pavlas z naší největší outdoorové firmy BigBoard, když upozornil, že Praha má možnost vypovědět smlouvu s dvojkou českého trhu JCDecaux na základě článku, který její vypovězení umožňuje pro neúnosnost. Spory mezi Prahou a JCDecaux se táhnou už od příchodu firmy v roce 1994, kdy vzájemnou smlouvu podepsal primátor Koukal. Zajímavé je, že firma JCD, vlastnící Rencar, právě o vstup do této asociace požádala. Je to snaha o smírné gesto? Tenhle vývoj bude ještě zajímavý.
Magistrát chce vypovědět smlouvu nejen s Rencarem, ale i s jeho majitelem, společností JCDecaux, která provozuje reklamu na městském mobiliáři.
Foto: René Volfík