Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Billboardy z dálnic zmizí, diskuse pokračuje

Na konci září by měla zmizet z bezprostřední blízkosti dálnic a silnic I. třídy většina billboardů, a to bez jakékoliv náhrady jejich provozovatelům. O omezení reklamních ploch se začalo poprvé diskutovat v roce 2010, zákon byl však schválen až o dva roky později. Zákaz billboardů u silnic a dálnic může nahrávat společnostem prodávajícím reklamní plochy na návěsech i kabinách kamionů. Podle Aleny Chomátové z firmy AdTrucks však mezi mediálními agenturami převládá naděje, že vše bude řešeno formou výjimek.

Argumenty PRO

Zastánci omezení billboardů argumentují čtyřmi důvody: bezpečnost, ekologie, estetika a riziko korupce. Novelu podporují Ministerstvo dopravy ČR, dopravní policie, ŘSD nebo občanské sdružení Nechceme billboardy, které se na úrovni Prahy a Brna spolupodílí na odstraňování nelegálních reklam. „Na rozdíl od západních zemí jsou u nás zákony regulující venkovní reklamu dost nedotažené, a navíc se pod tlakem silné reklamní lobby vykládají velmi volně. A politici nemají snahu tento problém řešit, protože s outdoorovými agenturami potřebují být před volbami za dobře. Pokud by hrozilo, že bude zákaz billboardů zrušen nebo omezen, pak se rozhodně nějakým způsobem angažovat budeme,“ říká za sdružení Štěpán Fiala.

Argumenty PROTI

Přísný přístup k provozovatelům billboardů je ovšem dle Veroniky Ryšávkové z advokátní kanceláře Havel Holásek & Partners problematický z ústavního hlediska i z pohledu hospodářské soutěže. Navíc zákaz není absolutní, a tak ztrácí smysl. Některé poutače a reklamy pro vlastníky provozoven v blízkosti dálnic a silnic 1. třídy jsou totiž nadále povoleny. „Domníváme se, že plošné zákazy nejsou vhodné v žádném odvětví. Tato problematika není černobílá, je komplikovaná a my budeme své názory a postoje rádi komunikovat. Bohužel média nedávají naší straně rovnocenný prostor, jako dávají kritikům venkovní reklamy,“ poukazuje tiskový mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas, jinak též zástupce společnosti BigBoard, jíž většina reklamních ploch na pozemních komunikacích patří. Odpůrci novely nejčastěji poukazují na fakt, že nebyla jednoznačně prokázána bezpečnostní rizika reklamy u dálnic a silnic. A dále že zákaz může znamenat pro stát vedení arbitráží a současně zlikviduje obor venkovní reklamy.

Reklama
MMcite

Konečně legislativa vedoucí k nápravě veřejného prostoru, jásají příznivci zákazu billboardů u silnic a dálnic. Necitlivý zásah do volné hospodářské soutěže, namítají odpůrci.
Foto: Michaela Hasíková

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)