Maloobchodní prodejci, kteří se snaží získat věrnost spotřebitelů z nastupující takzvané generace Z, budou muset více uplatňovat nejnovější technologie. Vyplývá to z globálního výzkumu, který provedla nadnárodní poradenská společnost Accenture na deseti tisících respondentech ve 13 zemích na celém světě, konkrétně v USA, Velké Británii, Kanadě, Číně, Austrálii, Brazílii, Japonsku, Španělsku, Švédsku a Jižní Africe.
Cílem průzkumu bylo zjistit, jak se liší nákupní chování generace Z, ve které se nachází zákazníci mladší dvaceti let (předchozí generace Y zahrnuje spotřebitele ve věku 21 až 37 let).
Obchodníci, kteří chtějí nejmladší generaci zaujmout, se musí umět pohybovat na sociálních sítích. Tato skupina totiž například hledá možnost nakupovat přímo prostřednictvím vizuálních sociálních sítí včetně YouTube, Facebooku, Instagramu a Snapchatu.
„Generace Z je tvořena pravými digitálními domorodci. Pokud tito mladí tráví svůj čas na sociálních platformách, potom tam také budou chtít nakupovat výrobky,“ komentovala výsledky Jill Standishová, globální ředitelka společnosti Accenture pro maloobchod.
Sociální sítě jsou nastaveny na to, aby se staly přímým nákupním kanálem pro generaci Z, více než dvě třetiny respondentů projevilo zájem o nakupování přímo jejich prostřednictvím. Kromě toho čtyři z 10 příslušníků této generace uvádí sociální sítě jako oblíbený zdroj informací o produktech a 37 procent uvedlo, že v loňském roce zvýšili používání sociálních sítí pro rozhodování o svých nákupech.
Ani pro generaci Z není on-line vše
Výzkum také odhalil, že zákazníci generace Z rádi objevují nové nákupní metody a 71 procent z nich se zajímá o programy automatického doplňování. To znamená, že aplikace pozná, co vám právě dochází, a nabídne vám doplnění, například přidáním do košíku aplikace či fyzicky. Drtivá většina je ochotna přesměrovat více než polovinu svých nákupů k obchodníkovi nabízejícímu tuto službu.
To ale neznamená, že by pro tuto generaci přestal být off-line důležitý. Přibližně 60 procent zákazníků generace Z stále preferuje nákupy v obchodě a téměř polovina dotázaných zástupců nejmladších zákazníků se stále chodí podívat do obchodu pro získání více informací, než udělá on-line nákup.
„Generace Z je perspektivním a velkým spotřebitelským trhem. Obchodníci ale musí investovat do digitálních nástrojů, které jim umožní oslovovat tuto generaci prostřednictvím vizuálních prvků, spolupracovat s nimi přes různé kanály a zařízení. Nabídka služeb jako uzpůsobení podle potřeb zákazníka a hyperpersonalizace je schopnost, kterou musí zvládat, aby mohli tuto generaci zaujmout,“ uzavřela Standishová z poradenské firmy Accenture.
Téměř polovina zástupců generace Z hledá informace o produktech na sítích.
Foto: Shutterstock