Nové nanotechnologie dokážou tisknout na papír bez inkoustu. Využívají světla

Papír a inkoust jsou dvě věci, které k sobě po staletí neodmyslitelně patří. Jsou součástí definice „tisk“. Američtí a čínští vědci však ve své nové studii tvrdí, že našli recept na to, jak tento pojem redefinovat.

Jejich nová technologie má umět tisknout na speciální papír bez inkoustu – jen za použití světelných částic. Nový druh papíru navíc půjde využívat opakovaně – a to až 80krát. „Věříme, že naše práce bude mít pro moderní společnost ohromný ekonomický a environmentální dopad,“ řekl pro server Phys.org Yadong Yin, jeden ze spoluautorů projektu a profesor chemie z kalifornské univerzity.

Tajemství je ukryto v nanočásticích samotného papíru. Jejich chemické složení totiž při vysokém zahřátí nebo UV prosvícení reaguje a mění tak svou barvu. To se dá využít jak při „tisku“ samotných písmen, tak i při jejich „vygumování“. Nevýhodou však je oxidace papíru. Text na něm v současném stadiu vydrží pouze pět dní.

Úleva pro přírodu

Nový objev může snížit zátěž, kterou produkce papíru představuje. I přes zaběhlejší recyklaci a kontrolovanou těžbu je totiž palčivou zátěží pro životní prostředí. Jenom v Latinské Americe se podle statistik WWF vytěží až dvacet milionů tun dřevoviny ročně. Brazílie a Chile navíc plánují těžbu rozšířit. Tím by se podle odhadů měla roční těžba do roku 2025 zvýšit o dalších deset milionů tun.

Evropa je díky Švédsku a Finsku druhým největším producentem dřevoviny a přes 27 procent světové produkce papíru a kartonů pochází z Německa. Těžba je však kontrolovaná a ve většině evropských zemí je povinná rekultivace.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Mají veřejnoprávní média smysl?
Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu

MAM Exkluzivně v časopise

Kosta Schneider_Publicis Groupe_Credits Matouš Bláha, Publicis Groupe_2
Paul Holmes Forum Media
NORA
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

McDonald’s sýrovka
Spring Walk
Brand Strategy
Fabini
McDonald’s sýrovka
Spring Walk
Brand Strategy
Fabini