Hodnota veřejných informací klesá: v dnešní době jich velké množství snadno získáte během několika kliknutí na webu. Skutečně důležité a cenné jsou informace nabyté osobně. „Právě díky osobním vazbám můžeme získat neveřejně dostupné informace, které pro nás mohou být naprosto klíčové, jak v obchodním, tak i soukromém životě. Například neveřejná nabídka práce,“ podotýká Lenka Rož Schánová, specialistka na networking, která se živí organizováním akcí zaměřených na rozšiřování sítě kontaktů.
Pokud chcete být při networkingu úspěšní, měli byste si hned na začátku stanovit, co má být jeho cílem. „Někdo hledá nového zaměstnance, jiný nové pracovní místo a kdosi další interní informace o konkurenci,“ vyjmenovává Schánová. Dodává, že samotné stanovení cíle nás nutí k aktivitě a nepostávat v rohu se skleničkou v ruce. Velkou chybou je spoléhat jenom na štěstí, že někde čirou náhodou potkám někoho, kdo by se mi mohl hodit.
Networking je i pro stydlivé
Stydlivější lidé se podobným akcím spíše vyhýbají. Schánová ovšem zdůrazňuje, že networking není pouze pro extroverty. Naopak, i uzavřenější lidé v něm mohou dosahovat úspěchů. „Introverti mají schopnost více profesní vztah budovat, protože právě oni dovedou dobře naslouchat a dávají prostor tomu druhému, aby se představil,“ vysvětluje expertka.
Nesmělým lidem Schánová doporučuje nepodcenit přípravu před akcí, kde se chtějí seznámit, a uvědomit si, že všichni tam přijdou právě proto, aby se seznámili.
Navíc tradiční face-to-face seznamování získalo díky internetu a sociálním sítím alternativu a je celkově jednodušší. Podle specialistky Schánové nejlépe funguje pracovní sociální síť LinkedIn.
„Chcete-li se s někým seznámit, nejprve zašlete žádost o propojení s personifikovanou zprávou, kde uvedete i důvod, proč daného člověka kontaktujete,“ radí specialistka.
LinkedIn je mezi odborníky v marketingu oblíbený. Podle statistiky jeho inzertního nástroje uvádí v Česku marketing jako součást popisu svojí pozice kolem deseti tisíc uživatelů.
Udržování kontaktů nechte na jiných
„Díky networkingu získáváme drtivou většinu zakázek,“ uvádí Petr Pouchlý, ředitel společnosti Court of Moravia, která se zabývá designem a gamifikací. Sám se odborně věnuje metodice networkingu už sedm let. „Vyučuji networking v rámci korporací,“ přibližuje. Právě ve velké firmě může být budování osobního brandu a komunikace se správnými lidmi základ úspěchu.
Častou chybou, kterou podle něj lidé dělají, je na seznamovací akci prodávat. „Přitom tam by měli lidé hlavně udělat dobrý pozitivní dojem, prodávat by neměli tam přítomným lidem, ale jejich síti kontaktů,“ míní.
Při networkingu však nejde jen o získávání nových kontaktů, ale i o jejich udržování. Pouchlý radí vytvořit si pro osoby, které potkáme, systém podobný databázím CRM ve firmách. Radí si do něj zapisovat všechny kontakty, jak jsme k nim přišli, osobní dojmy a zajímavosti.
Sám si kontakty dělí do tří skupin. V první má rodinu, přátele a nejbližší spolupracovníky.
Do druhé patří kontakty vhodné pro potenciální byznys. Pouchlý doporučuje ozvat se těmto lidem ideálně jednou za půl roku až rok. Protože tato aktivita může být časově náročná, doporučuje její částečnou automatizaci nebo si s tím nechat pomoci od někoho jiného.
Poslední skupinou jsou takzvané pasivní kontakty, které se „jednou“ mohou hodit. Ale typově jde spíš o lidi, kteří potřebují jeho.
Bez kontaktů do PR nelez
Na otázku, jestli je networking v marketingové branži něčím specifický, odpověděla networkingová specialistka Schánová: „Lidé v reklamní a mediální branži jsou velice otevření, komunikativní a kreativní. Proto jim jde networking mnohem snáz než například v komunitě programátorů či filozofů.“
Petr Pouchlý považuje za komunikační odvětví, ve kterém jsou networkingové schopnosti nejdůležitější, především public relations. „PR specialista musí znát různé novináře a mít s nimi dobré vztahy. Zároveň musí umět ‚dobře chodit‘ v prostředí firmy, pro kterou pracuje. Potřebuje totiž vědět, kam má pro jakou informaci u klienta rychle sáhnout,“ dodává ředitel brněnské firmy Court of Moravia, která učí manažery rozvíjet komunikaci i pomocí her.
9 z 10 získalo zakázku na doporučení
Redakce MAM uspořádala při přípravě tématu tohoto čísla internetovou anketu, ve které jsme zjišťovali, jak k networkingu přistupují čtenáři. O své názory se podělilo celkem 253 respondentů.
Z neformálního průzkumu vyplynulo, že devět z deseti lidí se už někdy dostalo k zakázce nebo klientovi prostřednictvím osobního doporučení. Polovina těch, kteří se k byznysu přes známost nedostali, znala méně než deset lidí z marketingové branže. Také se potvrdilo, že naprostá většina českých marketérů je přítomna na sociální síti LinkedIn.
I v digitální době ale mají při networkingu stále svůj význam papírové vizitky. Při seznamování je používá lehce nadpoloviční počet respondentů. Čím starší člověk, tím víc vizitky používá. Mladší se už dokážou obejít bez nich. Vlastnictví papírové vizitky ovšem, alespoň podle odpovědí v anketě, zároveň nemá vliv na počet navázaných kontaktů.
Co se týče rozdělení na marketéry a marketérky, ženy se častěji označovaly jako majitelky menší sítě kontaktů, muži byli početněji zastoupeni ve skupině, která zná více než 50 lidí. Interní zaměstnanci firem zaměření na marketing nejčastěji odpovídali, že znají dalších 10 až 50 lidí z oboru. Lidé s více než 100 kontakty byli spíš mezi freelancery a novináři.