Struktura webu a navigační prvky na něm se označují jako informační architektura. „Je důležitá z hlediska UX, aby uživatel našel na webu, co hledá. Pro SEO specialisty je důležitá zejména proto, aby byla stránka snadno čitelná vyhledávacími roboty, ale i pro link building,“ vyjmenovává Adam Ježek, SEO specialista agentury GetFound.
Není radno ale podceňovat ani copywriting: „Vzpomínám na případ, kdy klient pojmenovával své služby svoz odpadu, protože svážel odpad k sobě. Zákazníci ale službu vyhledávali jako odvoz odpadu, protože chtěli smetí odvézt pryč,“ uvádí Tomáš Kubina, interakční designér firmy MSD.
Zda vše na webu funguje, zjistíte z nástroje Google Analytics. Pokud návštěvníci plní stanovené cíle, mělo by být vše v pořádku. Pokud si ale chcete být jistí, odborník Ježek doporučuje udělat uživatelské testování nebo měření pomocí heatmapy.
Interakční designér Kubina doplňuje, že dobrým indikátorem špatně uspořádaného webu jsou dotazy na zákaznické podpoře na věci, které jsou přitom na webu uvedené.
Zeptejte se přímo lidí
Pokud tvoříte nový web nebo se rozhodnete uspořádání webu na základě datové analýzy změnit, můžete zkusit využít například techniky Card Sorting nebo Tree Testing.
„U Card Sortingu participanti výzkumu seskupují kartičky reprezentující stránky webu do skupin a tyto skupiny pojmenovávají,“ vysvětluje interakční designér Tomáš Kubina z MSD.
V případě Tree Testingu dáte participantům úkol, například najít na webu letecké společnosti informace o pojištění zavazadel při cestě mimo EU. Pak jim za pomoci speciálního nástroje zobrazíte mapu stránek a sledujete jejich pohyb mapou, měříte čas a hodnotíte správnost splnění.
SEO specialista Ježek ale upozorňuje, že u webů, které svou informační architekturu změní, se mohou změnit i URL adresy, a firmy tak riskují ztrátu pozic ve vyhledávačích. Ideální je proto přizvat si ke změně odborníka.
Připadá si takto návštěvník vašeho webu?
Foto: Shutterstock