Reklama
Megaboard

Natáčení v lokacích je v kurzu. Hranice mezi filmovou a reklamní produkcí se stírají

Tradice země s rozvinutým filmovým trhem spolu s pověstnou kreativitou českých filmařů nám sice dává stále konkurenční výhodu, ale tento poměr se pomalu vyrovnává díky nepříliš aktivní politické podpoře servisního filmového a reklamního průmyslu. Zájem o natáčení v České republice je způsoben především výhodnou cenou produkce s vysokou přidanou hodnotou a zároveň stoupající kvalitou produkce kabelových televizí.

Dělicí čára mezi filmovou a reklamní produkcí je podle mne iluzorní, oba dříve rozdělené tábory jsou dnes velmi prolnuté. Vybíráme si štáb podle časových dispozic, zkušeností s daným typem natáčení a samozřejmě i cenové úrovně.

Produkční servis je a bude o ceně

V reklamní sféře dlouhodobě dominovalo natáčení ve studiu, ale lokačně orientované projekty jsou teď v kurzu, za Toaster Pictures šlo o lokace v loňském roce zhruba ze 70 procent. Ve světě filmu se natáčí v lokacích o trochu více, nicméně i vyhlášené historické lokace mají svá omezení, takže se často staví venku pod širým nebem, takzvaný permanent set. Z nedávno dokončených velkých filmů byl kompletně ve studiu natáčen třeba Snowpiercer, v ulicích Prahy pak třeba hodně Anthropoid.

Kapacita všech pražských studií je pro reklamní byznys vyhovující. Nejde jen o Barrandov, kde v loňském roce sehnat volný termín už tak snadno nešlo. Nabízí se i ateliéry Gatteo v Hostivaři či Prague Studios v Letňanech.

O volbě místa vždy rozhoduje kreativní nápad a skript. Podle toho se zahraniční producenti rozhodují, kam outsourcovat produkci daného projektu. Záleží také na režisérovi a agentuře. Je jasné, že v reklamě je stále hlavním motivátorem celková finanční dostupnost prací spojených s produkcí, výrobou scény, pronájmy lokací a studií. Servis mimo zmíněná velká filmová studia je určitě srovnatelný, a to i v mezinárodním kontextu. Některé projekty fotíme v žižkovském ateliéru Pokrok nebo v ateliérech na Strahově.

Autor je executive producer & partner v agentuře Toaster Pictures.

 

Záběr z natáčení reklamy pro ruskou značku kávy Černá karta ve spolupráci s agenturou Trehmer Moscow. Režie: Eduardo Vieitez, servis: Toaster Pictures.
Foto: Toaster Pictures

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále