Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jak (ne)tendrovat vývoj mobilních aplikací u vývojářských firem

Vezměme si modelový příklad – pro marketingovou kampaň potřebujeme mobilní aplikaci, která zajistí větší interakci s cílovou skupinou a otevře směrem k ní další komunikační kanál. To je obvykle dobrý nápad. Jak ale postupovat, když nemáme k dispozici in-house tým programátorů? Obvyklý postup je sepsat pár bodů zadání s kreativcem, který s daným nápadem přišel. Tím vzniknou funkční požadavky – aplikace umožní registraci, vyplnění dotazníku a jeho sdílení na sociálních sítích. IT oddělení přidá pár nefunkčních požadavků – aplikace musí běžet na všech typech telefonů a data bude ukládat do interního CMS od firmy XYZ. Nakonec právníci vytvoří podmínky, tj. přidají pár sankcí, platební milníky a klauzule o tom, že výběrové řízení je možné kdykoliv zrušit. Nyní nezbývá než tento dokument rozeslat do cca 10 firem a počkat si na nabídky. Obvyklý výsledek takového výběrového řízení je, že tři nejlepší firmy na poptávku vůbec neodpoví a zbytek zašle cenové nabídky v rozpětí 100 tisíc až 3 miliony Kč. Proč je tomu tak? Protože faktory, které zásadním způsobem ovlivňují cenu aplikace, nejsou v poptávce vůbec zmíněné. Ilustruji na detailu – onboarding (obrazovka při prvním spuštění aplikace) nemusí být přítomen vůbec, může být udělán jako statická obrazovka (náročnost jeden den práce), nebo jako interaktivní animace, kterou má např. aplikace Tapito (náročnost pět dní práce). A detaily jsou tím, co odděluje dobré aplikace od špatných, úspěšné od neúspěšných. Vytvořit ale kompletní technickou specifikaci obvykle není v možnostech zadavatele. V tom případě zbývají dvě možnosti – specifikaci si nechat sepsat od firmy, která k tomu má potřebné know-how, nebo využít tzv. iterativní vývojový model, který používají hlavně start-upy. Výhodou takového modelu je otevřené zadání, kdy vývojářská firma flexibilně reaguje na požadavky zadavatele či reakci uživatelů a je placena podle odpracovaných hodin. Vývoj zde není brán jako komodita s fixní cenou, ale jako služba. Jak tedy vybrat tu správnou firmu? Podle referencí a zpětné vazby stávajících zákazníků. Zbytek je totiž většinou irelevantní.

Josef Gattermayer, chief information officer, Ackee

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)